TUGASAN INDIVIDU 3(30M)
Pendidikan
pemulihan khas disediakan untuk membantu murid menguasai kemahiran asas 3M yang
belum dapat dikuasai dalam tempoh masa yang ditetapkan. Bincangkan isu dan cabaran kelas pemulihan
khas.
MENGAPA
PROGRAM PEMULIHAN KURANG BERKESAN
1. Guru Khas Pemulihan Khas
Semua sekolah rendah Gred A dan B telah dibekalkan dengan perjawatan Guru Pemulihan Khas. Ada Guru Besar yang masih tidak mengetahui perkara ini dan tidak membuka kelas pemulihan khas. Perjawatan ini digunakan untuk mengajar kelas KBSR.
2. Latihan
Kebanyakan guru pemulihan yang diarahkan mengajar di kelas-kelas pemulihan khas merungut kerana mereka tidak terlatih dalam bidang pemulihan khas.
3. Perlantikan
Guru Pemulihan Khas
Terdapat kes-kes di mana Guru Pemulihan Khas
yang dilantik oleh pihak pentadbir adalah
guru-guru bermasalah dan perlu dipulihkan.
4. Masalah Guru Ganti
Guru
Pemulihan Khas sering diarah menutup kelas untuk menjadi guru ganti.
5. Masalah sokongan dan kerjasama
Tidak mendapat kerjasama dari pihak pentadbir dan guru-guru. Kelas Pemulihan Khas dianggap tidak penting.
6. Masalah Tempat
Bilik darjah yang kurang sesuai
KEADAAN
DAN KEPERLUAN KELAS
PEMULIHAN
a)Label Kelas Pemulihan,
b)Bersih, Ceria dan Teratur,
c)Terang dan Pengudaraan yang baik,
d)Carta Aliran Pelaksanaan Program Pemulihan,
e)Jadual Waktu,
f)White Board,
g)Tempat duduk guru dan murid yang selesa,
h)Lantai bertikar getah atau berkarpet,
i)Langsir, Kipas, Radio,
j)Rak untuk dokumen-dokumen.
PENGURUSAN PROGRAM PEMULIHAN KHAS BERKESAN
1. BILIK PEMULIHAN KHAS
2. CARTA ORGANISASI
PROGRAM PEM.KHAS
3. J.KUASA PROGRAM
INTERVENSI 3M
4. J.KUASA PEMULIHAN
KHAS
5. TAKWIM PROGRAM
PEMULIHAN KHAS
6. SENARAI TUGAS GURU
PEMULIHAN KHAS
7. JADUAL WAKTU KELAS
PEMULIHAN KHAS
8. FAIL LEMBARAN KERJA
BM DAN MATEMATIK
9. REKOD UJIAN
10. BUKU PANDUAN KBSR
11. BUKU PANDUAN PPPPK
TERBITAN JPK, KP.
ISU
DAN CABARAN
¨Guru kurang kemahiran intervensi
¨Pelajar lambat mengalami perkembangan kognitif
¨Kesedaran ibu bapa/ penjaga sangat rendah
¨Pemantauan /tindakan terhadap permasalahan kurang dilakukan oleh pihak JPN dan PPD
¨Motivasi pelajar sangat rendah
¨Peranan Kaunselor kurang optimum
Cadangan
1.
Memperkasa Guru Pemulihan
§ Pelan Tindakan
§ Kursus Pendedahan Intervensi secara Berfokus
§ Bengkel membina modul dan penggunaan modul intervensi
2. Membina kolaborasi
Think
Tank
§ Bengkel Pengurusan Kumpulan Bertindak
3. Memantapkan kefahaman pengurusan sekolah dalam konteks pemulihan 3M dan implikasinya
Mesyuarat /perbincangan tentang prosedur pelaksanaan program pemulihan 3M, pemantauan dan penilaian program
-Perjumpaan dengan Ibu bapa/penjaga murid yang mengikuti program pemulihan 3M
No comments:
Post a Comment