Tuesday, October 8, 2013

PENYELIDIKAN ILMIAH SARJANA PENDIDIKAN

PENILAIAN PROGRAM  MATA PELAJARAN VOKASIONAL
(MPV) DI  PROGRAM PENDIDIKAN KHAS
INTEGRASI SEBUAH SEKOLAH
DAERAH SABAK BERNAM.



KAMA BIN SHAFFEEI
IJAZAH SARJANA  PENDIDIKAN  (PENDIDIKAN KHAS)
FAKULTI  PENDIDIKAN DAN PEMBANGUNAN MANUSIA
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
TANJONG MALIM, PERAK DARUL RIDZUAN
2010


ABSTRAK


Kajian ini bertujuan untuk menilai Pelaksanaan Program Rintis Mata Pelajaran Vokasional (MPV) di sebuah sekolah Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Daerah Sabak Bernam, Selangor Darul Ehsan.  Seramai  enam orang  murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran, tiga orang guru pendidikan khas MPV, lima orang ibubapa dan lima Pembantu Pengurusan Murid (PPM) telah dipilih  sebagai sampel dalam kajian kes ini. Kajian kualititatif ini menggunakan instrumen analisis dokumen, temubual berstruktur dan pemerhatian secara langsung. Hasil kajian ini mendapati modul kurikulum MPV yang dilaksanakan adalah bersesuaian di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI). Tahap pengetahuan dan kemahiran guru MPV perlu dipertingkatkan bagi menjamin keberkesanan pelaksanaan MPV. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa program MPV  berkemampuan dalam penyediaan kerjaya  murid  bermasalah pembelajaran. Oleh itu, program MPV adalah berkesan dalam memberi peluang mereka hidup berdikari  ke arah kehidupan yang lebih bermakna.





ABSTRACT


The aim of this research is to evaluate the implementation of the Vocational Subject Program (MPV) in a Special Education Integration Program (SEIP) in Sabak Bernam district. The research consist of six low learner students, three Special Education teachers, five parents and five student’s assistants as sampels. This qualitative research using a document anaylisis instruments, structured conversation and also direct observation.The result shows, the Vocational curriculum modul which is using now  suitable and suit with the Special Education Intergration Program (SEIP). The level of knowledge and skills among the Special Education teachers should be improve to ensure the effective of the Vocational Subject (MPV) implementation in school. It also shows the Vocational Subject (MPV) program is very useful for the slow learner students in their preparation of the career soon. This program also helped the slow learner students to be more independent for a very meaningful life.







No comments:

Post a Comment