PERSEDIAAN MENGAJAR
HARI PERTAMA
HARI : Isnin
Masa : 9.00 pagi – 9.30 pagi
KEMAHIRAN
:
Mengenal bentuk huruf vokal
“ a
i u ” dan membunyikannya
Objektif:
v
Murid beleh mengecam berbagai jenis bunyi,
mendengar dan menyebut; misalnya bunyi haiwan.
v
Mengenal bentuk huruf vokal “ a i u ” dan membunyikannya
v
Menyalin bentuk huruf-huruf vokal “ a i u ”
Membuka
suasana
Guru
bercerita kepada kanak-kanak bahawa
manusia boleh bercakap kerana kita boleh mengeluarkan berbagai-bunyi. Manusia
juga bolah mengajuk berbagai bunyi seperti bunyi haiwan,bunyi kenderaan dan
sebagainya.
Guru meminta murid mengajuk suara yang diperdengarkan
seperti suara kucing, suara katak, suara anjing, bunyi motosikal, bunyi kapal
terbang, bunyi kereta dan bunyi hujan dan sebagai nya.
Langkah-langkah
Guru menunjukkan
kepada kanak-kanak huruf “ a” dalam kad imbasan dan menyebut nama
huruf “
a” kemudiannya bunyinya “aa”. Buat beberapa kali dan suruh
kanak-kanak mengikut cikgu membunyikan
huruf “a”
dengan jelas.
Guru menulis huruf “a” di papan hitam kecil dan sebut dan ulang
beberapa kali. Guru menyuruh murid
menyebut bunyi “a -------- aa” beberapa kali. Guru juga juga boleh
menunjukkan kad-kad gambar seperti gambar “api”
, “awan” dan “ayam”
Kemudian guru
menunjukkan kepada kanak-kanak huruf “ u ”
dalam kad imbasan dan menyebut nama huruf “ u ” kemudiannya bunyinya “ uu ”. Buat beberapa kali dan suruh
kanak-kanak mengikut cikgu membunyikan
huruf “i” dengan jelas.
Guru
menulis huruf “
u ” di papan hitam kecil dan
sebut dan ulang beberapa kali. Guru menyuruh
murid menyebut bunyi “ u --------uu” beberapa kali. Guru juga juga boleh menunjukkan
kad-kad gambar seperti gambar “ubi” , “ubat”
dan “ ulat ”
Kemudian guru
menunjukkan kepada kanak-kanak huruf “ i ”
dalam kad imbasan dan menyebut nama huruf “ i ” kemudiannya bunyinya “ ii ”. Buat beberapa kali dan suruh
kanak-kanak mengikut cikgu membunyikan
huruf “i” dengan jelas.
Guru
menulis huruf “
i ” di papan hitam kecil dan
sebut dan ulang beberapa kali. Guru menyuruh
murid menyebut bunyi “ i --------ii” beberapa kali. Guru juga juga boleh
menunjukkan kad-kad gambar seperti gambar “ibu”
, “ikan”
dan “itik”
Aktiviti permainan
v Guru
menyediakan selonggok kad imbasan berhuruf
“ a i u” .
Murid diminta mengambil huruf
yang disebut oleh guru.
v Guru
mengumpul huruf –huruf yang sama
v Guru
mengambil kad huruf dan murid menyebut dan membunyikan bunyinya.
v Guru
mengambil kad huruf dan menyebutnya.
Menulis
Tunjukkan kepada kanak-kanak cara menulis huruf “ a i u ” satu persatu
v Menggunakan
gerakan jari di udara
v Menggunakan
gerakan jari di papan tulis
v Kanak-kanak
meniru menulis huruf-huruf seperti di lembaran kerja
HARI KEDUA
HARI : SELASA
Masa : 9.00 pagi – 9.30 pagi
KEMAHIRAN
:
Ø Mengenal
bentuk huruf konsonan “ b” membunyikannya
Ø Mengenal
dan menyebut suku kata “ ba bi bu “
Objektif
Objektif unit ini ialah supaya kanak-kanak dapat:
Ø Mengenal
dan membunyikan huruf “b”
Ø Mengenal
dan menyebut bunyi suku kata “ ba bi
bu “
Ø Membaca
beberapa perkataan mudah seperti “ baba
”, “ abu”
Ø Menyalin
huruf “b” suku kata dan rangkai
kata “abu baba”
Ø Bersoal
jawab dengan guru tentang cerita dua orang kawan “baba”
dan “abu”
Membina suasana
Guru mengulang pelajaran lalu, kanak-kanak bermain
menyebut huruf vokal a,i,u daripada kad imbasan yang ditunjukkan oleh guru.
Ulang beberapa kali supaya setiap kanak-kanak dapat menyebut bunyinya.
Guru
bercerita huruf lain juga ada bunyinya, contohnya huruf “b”. Guru boleh
menyebut bunyi “b” seperti
dalam “ baju ”, “ buku ”, “ batu ”, dan “ bola ”.
Langkah-langkah
Dengan menggunakan kad imbasan, guru tunjukkan huruf “b”
dan membunyikannya “bbh”.
Suruh
kanak-kanak ikut sebutan guru. Tulis huruf “
b” di papan tulis. Sebut bunyinya, minta setiap kanak-kanak menyebutnya.
Dengan
menggunakan kad imbasan, guru mencantumkan huruf “ b”
dengan huruf “a” dan menyembunyikan “ ba”
. Ulang beberapa kali dengan diikuti oleh semua kanak-kanak. Suruh setiap
kanak-kanak menyebut “ ba”, “ ba ”.
Guru
tulis “ ba” “ ba ” di papan tulis
dan kanak-kanak membuat latihan menyebut “ba”, “ba”.
Ulang
langkah yang sama untuk “ b” dan “ i ” menjadi “
bi”. Latih kanak-kanak beberapa kali.
Ulang
langkah yang sama untuk “ b” dan “ u ” menjadi “bu”.
Buat latihan beberapa kali supaya setiap kanak-kanak dapat mengenal dan
menyebut “bu”, “bu”.
Kemudian ulang dengan menunjukkan kad imbasan “ba”,
“bi”, “bu” supaya kanak-kank menyebutnya. Ulang berselang-sei supaya
kanak-kanak mengecam “bi bu ba” dan “bu ba bi”.
Dengan menggunakan kad imbasan, cantumkan “ba”,
“ba” menjadi “ba ba’.
Tulis “baba”
di papan tulis dengan menggunakan dua warna, supaya kanak-kanak dapat melihat
dan membaca “baba”.
Ulang cara yang sama untuk “bi” ,“bi”.
Latih kanak-kanak menyebutnya beberapa kali.
Ulang cara yang sama untuk “bu”, “bu”,
dan buat latihan secukupnya.
Latih
kanak-kanak melihat danmenyebut “baba”,
“bibi”, dan “bubu”.
Gunakankad imbasan.
Cantumkan pula “a” dengan “bu” dan sebut “abu”.
Suruh kanak-kanak baca dan sebut “abu”.
Suruh kanak-kanak baca dan sebut “abu” beberapa kali. Begitu juga “i” dengan “bu”
menjadi “ ibu ”.
Aktiviti pengayaan
Guru menyediaan langgokkan kad suku kata
Ø Mencari
kad suku kata yang sama
“ba”
dengan “ba”, “bi” dengan “bi”
dan “bu” dengan “bu”
Ø Mencantumkaan
kad suku kata yang sama
“ba”
dengan “ba”, “bi” dengan “bi”
dan “bu” dengan “bu”
Aktiviti Menulis dan mewarna
Guru
membimbing membuat latihan:
Ø
Kanak-kanak menyesuaikan dengan suku kata yang
sama.
Contoh:
|
|
KAEDAH
GABUNGAN BUNYI KATA
HARI KETIGA
HARI : RABU
Masa : 9.00 pagi – 9.30 pagi
Objektif:
Di akhir pelajaran ini murid boleh:
Mengenal bentuk dan bunyi huruf
konsonan “k”
Mengenal dan menyebut suku kata “ka ki ku”
Membaca perkataan mudah seperti “kuku” dan
“kaki”
Mendengar cerita dan bersoal jawab
tentang “kuku”
dan “kaki”
Membina suasana
Guru mengulang pelajaran lalu, kanak-kanak bermain
menyebut huruf vokal a,i,u
daripada kad imbasan yang ditunjukkan oleh guru. Ulang beberapa kali supaya
setiap kanak-kanak dapat menyebut bunyinya.
Guru
bercerita huruf lain juga ada bunyinya, contohnya huruf “k”.
Guru boleh menyebut bunyi “kkh”
seperti dalam “ kaki ”, “ kuku ”,
“ kakak ”, dan “ kutu ”.
Langkah-langkah
Dengan menggunakan kad imbasan, guru tunjukkan huruf “k”
dan membunyikannya “kkh”.
Suruh
kanak-kanak ikut sebutan guru. Tulis huruf “
k” di papan tulis. Sebut bunyinya, minta setiap kanak-kanak menyebutnya.
Murid akan mengulang beberapa kali.
Dengan
menggunakan kad imbasan, guru mencantumkan huruf “k”
dengan huruf “a” dan menyembunyikan “ ka”
. Ulang beberapa kali dengan diikuti oleh semua kanak-kanak. Suruh setiap
kanak-kanak menyebut “ ka”, “ ka ”.
Guru
tulis “ ka” “ ka ” di papan tulis
dan kanak-kanak membuat latihan menyebut “ka”, “ka”.
Ulang
langkah yang sama untuk “ k” dan “ i ” menjadi “
ki”. Latih kanak-kanak beberapa kali.
Ulang
langkah yang sama untuk “ k” dan “ u ” menjadi “ku”.
Buat latihan beberapa kali supaya setiap kanak-kanak dapat mengenal dan
menyebut “bu”, “bu”.
Kemudian ulang dengan menunjukkan kad imbasan “ka”,
“ki”, “ku” supaya kanak-kank menyebutnya. Ulang berselang-sei supaya
kanak-kanak mengecam “ki ku ka” dan “ku ka ki”.
Dengan menggunakan kad imbasan, cantumkan “ka”,
“ka” menjadi “ka ka’.
Tulis “kaka”
di papan tulis dengan menggunakan dua warna, supaya kanak-kanak dapat melihat
dan membaca “kaka”.
Ulang cara yang sama untuk “ki” ,“ki”.
Latih kanak-kanak menyebutnya beberapa kali.
Ulang cara yang sama untuk “ku”, “ku”,
dan buat latihan secukupnya.
Latih
kanak-kanak melihat dan menyebut “kuku”,
“kaki”, dan “kaku”.
Gunakan kad imbasan.
Cantumkan pula “a” dengan “ku” dan sebut “aku”.
Suruh kanak-kanak baca dan sebut “aku”.
Suruh kanak-kanak baca dan sebut “aku” beberapa kali.
Aktiviti pengayaan
Guru menyediaan langgokkan kad suku kata
Ø Mencari
kad suku kata yang sama
“ba”
dengan “ba”, “bi” dengan “bi”
dan “bu” dengan “bu”
“ka”
dengan “ka”, “ki” dengan “ki”
dan “ku” dengan “ku”
Ø Mencantumkaan
kad suku kata yang sama
“ba”
dengan “ba”, “bi” dengan “bi”
dan “bu” dengan “bu”
“ka” dengan “ka”,
“ki” dengan “ki” dan “ku”
dengan “ku”
Ø Mencantum
suku kata supaya menjadi perkataan yang bermakna:
Kuku kaki kuku kaki
Kaku buka kubu
buku
Akiviti menulis dan mewarna:
Guru membimbing membuat
latihan:
Ø
Kanak-kanak menyesuaikan dengan suku kata supaya
menjadi perkataan
|
|
|
KAEDAH
GABUNGAN BUNYI KATA
HARI KEEMPAT
HARI : KHAMIS
Masa : 9.00 pagi – 9.30 pagi
Objektif:
Di akhir pelajaran ini murid boleh:
Ø
Membaca perkataan ‘V + KV’
ibu
|
aku
|
abu
|
ubi
|
babu
|
Ø
Membaca perkataan ‘KV + KV’
buka
|
buku
|
baki
|
baki
|
bubu
|
kaku
|
kaki
|
kaka
|
kuku
|
kaku
|
Kemahiran:
Membaca perkataan-perkataan yang mempunyai dua suku kata ‘V
+ KV’ dan ‘KV+KV’
ibu
|
aku
|
abu
|
ubi
|
babu
|
buka
|
buku
|
baki
|
baki
|
bubu
|
kaku
|
kaki
|
kaka
|
kuku
|
kaku
|
Langkah-langkah
Dengan menggunakan kad huruf
a i u vokal dan kad suku kata seperti
ba bi bu
ka ki
ku. Guru membimbing murid mencantumkan kad huruf vokal dan kad suku kata supaya menjadi perkataan yang
bermakna.
Contoh:
ibu
|
aku
|
abu
|
ubi
|
babu
|
Seterusnya dengan menggunakan kad
-kad suku kata seperti ba bi bu
ka ki
ku. Guru membimbing murid mencantumkan dua kad suku kata supaya
menjadi perkataan yang bermakna.
Contoh:
buka
|
buku
|
baki
|
baki
|
bubu
|
kaku
|
kaki
|
kaka
|
kuku
|
kaku
|
Guru membimbing murid membaca
perkataan dengan menggunakan kad-kad perkataan dan membuat latih tubi serta
berulang-ulang. Guru juga membimbing murid menulis perkataan di lembaran kerja dan
di papan tulis kecil.
Aktiviti pengayaan
Guru melonggokkan kad huruf
vokal dan kad-kad suku kata di atas meja
Ø
Mencantumkan kad huruf vokal a
i u kad suku kata supaya menjadi perkataan bermakna
Ø
Mencantumkan dua kad suku kata supaya menjadi
perkataan bermakna.
Ø
Menyesuaikan perkataan dengan gambar
Akiviti menulis dan mewarna:
Guru membimbing membuat
latihan:
Ø
Kanak-kanak menyalin perkataan berpandukan kad
gambar
Ø
Menulis huruf dalam perkataan
KAEDAH
GABUNGAN BUNYI KATA
HARI
KELIMA
HARI : JUMAAT
Masa : 9.00 pagi – 9.30 pagi
Objektif:
Di akhir pelajaran ini murid boleh:
Ø
Membaca
baca perkataan di dalam ayat
Ø
Membaca ayat
Membina suasana
Murid bermain
dengan kad perkataan dan kad gambar
Ø
Murid mencantumkan kad gambar dengan kad perkataan
Ø
Murid menunjukan kad perkataan yang disebut oleh
guru
Langkah-langkah
Dengan menggunakan kad
perkataan , guru membimbing murid menyusun kad perkataan-kad perkataan
supaya menjadi ayat.
Contoh :
buka
|
buku
|
kaki
|
abu
|
kuku
|
babu
|
bubu
|
baba
|
Seterusnya guru membimbing murid membaca perkatan yang yang
ditunjukkan oleh guru
di dalam ayat.
Contoh:
|
|
|
Kemudian guru membimbing murid membaca ayat yang disediakan.
Contoh :
buka
|
buku
|
kaki
|
abu
|
kuku
|
babu
|
bubu
|
baba
|
ibu
|
kaki
|
kuku
|
ibu
|
Aktiviti pengayaan
Ø
Membaca ayat berpandukan gambar
Ø
Menyesuaikan ayat dengan gambar
Ø
Membaca ayat dengan kuat
Ø
Mencari kad ayat yang diperdengarkan oleh guru.
Akiviti menulis dan mewarna:
Guru membimbing membuat
latihan:
Ø
Menyalin ayat
Ø
Menyusun perkataan menjadi ayat.
No comments:
Post a Comment