PANDUAN TUGASAN 1(20M)
KAJIAN BIOGRAFI
• Kajian
ke atas individu
• Berdasarkan
dokumen tertentu(dokumen arkib)
• Data
melalui temubual
• Data
diperlehi melalui pita rakaman atau hasil penulisan individu lain.
(Othman Lebar,2007: Penyelidikan
Kualitatif;Pengenalan kepada teori dan Metod: Penerbit UPSI)
LATAR BELAKANG MURID
• Profil
murid
CIRI-CIRI 3M
• Murid-murid pendidikan pemulihan juga
mempunyai bermacam ciri yang membezakannya dengan murid-murid yang tahap
pembelajarannya adalah normal di dalam kelas.
Ciri-ciri
kanak-kanak pemulihan 5 kategori, iaitu:
• emosi
dan tingkahlaku,
• sosial,
• kesihatan,
• kesediaan belajar dan
• pengamatan.
a) Dari segi Emosi dan Tingkahlaku
• i.
Perasaan rendah diri
ii.Perasaan risau
iii.Perasaan sedih, hiba atau duka
iv. Perasaan cepat bosan atau jemu terhadap pelajaran
v. Perasaan takut akan perkara-perkara baru
vi. Degil, tidak patuh pada peraturan-peraturan dan suka melawan.
vii. Pasif
viii. Malas
ii.Perasaan risau
iii.Perasaan sedih, hiba atau duka
iv. Perasaan cepat bosan atau jemu terhadap pelajaran
v. Perasaan takut akan perkara-perkara baru
vi. Degil, tidak patuh pada peraturan-peraturan dan suka melawan.
vii. Pasif
viii. Malas
b) Sosial
i. Gelisah dan selalu bergerak di dalam kelas serta
mengganggu kawan-kawan
ii. Lemah / kurang interaksi dengan rakan
iii.Gemar menghisap atau menggigit kuku
iv. Selalu tidak hadir ke sekolah dengan berbagai-bagai alasan
v.Menangis – enggan masuk darjah
vi.Haiperaktif
ii. Lemah / kurang interaksi dengan rakan
iii.Gemar menghisap atau menggigit kuku
iv. Selalu tidak hadir ke sekolah dengan berbagai-bagai alasan
v.Menangis – enggan masuk darjah
vi.Haiperaktif
c) Kesihatan
i.Lemah tubuh badan serta kurang zat makanan.
ii.Tumbesaran tubuh badan tidak seimbang (gemuk/kurus)
iii.Tumpuan perhatian terhad (masalah penglihatan)
iv.Lemah gerakan motor-kasar dan halus
v.Kesihatan terganggu seperti selalu sakit, sakit terlalu lama dan teruk.
vi.Kurang menjaga kebersihan diri.
ii.Tumbesaran tubuh badan tidak seimbang (gemuk/kurus)
iii.Tumpuan perhatian terhad (masalah penglihatan)
iv.Lemah gerakan motor-kasar dan halus
v.Kesihatan terganggu seperti selalu sakit, sakit terlalu lama dan teruk.
vi.Kurang menjaga kebersihan diri.
d) Kesediaan Belajar
i. Belum bersedia
untuk belajar
ii.Perbendaharaan kata kurang
iii.Lemah pemahaman
iv.Kurang keyakinan diri dan rangsangan
v.Kurang matang – IQ tidak seimbang dengan umur hayat.
ii.Perbendaharaan kata kurang
iii.Lemah pemahaman
iv.Kurang keyakinan diri dan rangsangan
v.Kurang matang – IQ tidak seimbang dengan umur hayat.
e) Pengamatan
• i.Tidak
kenal perbezaan bentuk, saiz, warna dan turutan.
ii.Lemah pendengaran bunyi dan rentak
iii.Keliru terhadap konsep ruang dan mencari arah.
iv.Lambat mengkelaskan benda.
v.Kesukaran mengaitkan pelajaran yang lama dengan yang baru.
vi.Tidak dapat menyelesaikan masalah.
vii.Sukar ambil bahagian dalam permainan dan tidak faham undang-undang.
viii.Tidak kreatif
ix.Lemah pergerakan dan perbuatan
x.Lemah daya pemikiran / ingatan
xi.Tidak boleh mengingat kembali
ii.Lemah pendengaran bunyi dan rentak
iii.Keliru terhadap konsep ruang dan mencari arah.
iv.Lambat mengkelaskan benda.
v.Kesukaran mengaitkan pelajaran yang lama dengan yang baru.
vi.Tidak dapat menyelesaikan masalah.
vii.Sukar ambil bahagian dalam permainan dan tidak faham undang-undang.
viii.Tidak kreatif
ix.Lemah pergerakan dan perbuatan
x.Lemah daya pemikiran / ingatan
xi.Tidak boleh mengingat kembali
STATUS REKOD PENCAPAIAN SEMASA MURID
• Merujuk
:
1.Ujian saringan
2. Ujian diagnostik
3.Penilaian
Pencapaian dalam PdP kini
REKOD PENCAPAIAN BAHASA MELAYU DAN MATEMATIK
• Rekod
guru pemulihan khas
GAMBAR MURID
BUKTI
• KAD
KEMAJUAN
• SIJIL
• HASIL
KERJA
LAPORAN PAKAR PERUBATAN
Tahap status
sosioekonomi keluarga
• Pekerjaan
• Tempat
tinggal
• Pendapatan
Faktor-faktor
yang menyebabkan kanak-kanak tidak dapat menguasai kemahiran 3M.
• Kognitif
• Latar
belakang
• Persekitaran
a)Punca-punca permasalahan pembelajaran kanak-kanak
Pemulihan Khas
i)
Ketidaksesuaian bahan dan teknik
pengajaran guru
ii) Tidak hadir ke sekolah
iii) Cuai dalam menjalankan aktiviti-aktiviti
iv) Leka dan lambat
ii) Tidak hadir ke sekolah
iii) Cuai dalam menjalankan aktiviti-aktiviti
iv) Leka dan lambat
b) Masalah-masalah yang menghalang pembelajaran termasuklah
masalah :
i) peribadi
ii) psikologi
iii) kurang kecerdasan – lambat berfikir dan bertindak.
iv) lekas lupa, sukar memahami dan lemah pengamatan.
ii) psikologi
iii) kurang kecerdasan – lambat berfikir dan bertindak.
iv) lekas lupa, sukar memahami dan lemah pengamatan.
(Bahagian
Pendidikan Guru,KPM)
•
kanak-kanak pemulihan dikenal pasti sebagai
murid-murid dalam Tahap 1 iaitu dari tahun 1 hingga tahun 3, yang kerap
menunjukkan kesulitan untuk membaca, menulis, mengira, mendengar, berfikir,
bercakap, melukis, mentaakul, memahami dan mengingatkan kembali.
•
Mereka juga menunjukkan kesulitan untuk membuat
kerja-kerja atau pergerakan yang memerlukan penggunaan koordinasi otot-otot
seni
Faktor kesukaran belajar
a)Perkembangan dan kematangan jasmani, emosi,
intelek dan sosial yang bermasalah.
b) Makanan dan pemakanan yang tidak sempurna.
c) Penerimaan baka yang cacat.
d) Alam sekitar yang tidak mencabar akal atau rencat budaya.
b) Makanan dan pemakanan yang tidak sempurna.
c) Penerimaan baka yang cacat.
d) Alam sekitar yang tidak mencabar akal atau rencat budaya.
e) Salah diasuh atau diajar
f) Kesediaan untuk belajar lewat, dan pengajaran diberi sebelum berlakunya kesediaan.
g) Otak yang tidak berfungsi dengan betul dan sempurna.
h) Kecacatan sejak dilahirkan atau disebabkan oleh kecelakaan dan berbagai-bagai sebab lagi.
f) Kesediaan untuk belajar lewat, dan pengajaran diberi sebelum berlakunya kesediaan.
g) Otak yang tidak berfungsi dengan betul dan sempurna.
h) Kecacatan sejak dilahirkan atau disebabkan oleh kecelakaan dan berbagai-bagai sebab lagi.
Yuk Merapat Best Betting Online Hanya Di AREATOTO
ReplyDeleteDalam 1 Userid Dapat Bermain Semua Permainan
Yang Ada :
TARUHAN BOLA - LIVE CASINO - SABUNG AYAM - TOGEL ONLINE ( Tanpa Batas Invest )
Sekedar Nonton Bola ,
Jika Tidak Pasang Taruhan , Mana Seru , Pasangkan Taruhan Anda Di areatoto
Minimal Deposit Rp 20.000 Dan Withdraw Rp.50.000
Proses Deposit Dan Withdraw ( EXPRES ) Super Cepat
Anda Akan Di Layani Dengan Customer Service Yang Ramah
Website Online 24Jam/Setiap Hariny