Peranan guru biasa dalam Pelaksanaan Pemulihan
Mengikut
Eee Ah Meng (1998) terdapat beberapa langkah yang boleh diambil dalam pengelolaan
sesi pemulihan kelas biasa. Antaranya ialah pengenalpastian pelajar,
penganalisisan masalah, perancangan, pengajaran, penilaian dan tindakan
susulan. Guru boleh menggunakan pelbagai kaedah bagimengenal pasti
pelajar-pelajar yang lambat. Antaranya pemerhatian, ujian dagnostik, soal jawab,
kuiz dan temu bual dengan guru kelas dan
ibu bapa.
Langkah
kedua selepas pengenalpastian pelajar ialah penganalisisan masalah. Pemerhatian
merupakan salah satu cara menganalisis masalah pembelajaran. Iaitu melalui
aktiviti-aktiviti pembelajaran dengan memerhati.Ujian juga merupakan salah satu
cara mengenal pasti masalah atau kesilapan-kesilapan yang dilakukan oleh
pelajar.
Selepas
mengenal pasti pelajar perancangan program pemulihan perlulah dibuat.
Perancangan perlulah mengambil kira keperluan-keperluan pelajar iaitu aktiviti
aktiviti pembelajaran yang benar-benar boleh mengatasi masalah yang telah
dikenalpasti. Pelbagai aspek perlu diambil kira dalam merancang program.
Antaranya ialah pembinaan bahan-bahan bantu mengajar dari segi saiz dan rupa.
Proses
pengajaran pula dibuat selepas perancangan pengajaran dilakukan. Pengajaran
boleh dilakukan melalui pengajaran kumpulan kecil, pengajaran rakan sebaya dan
juga pengajaran individu. Pengajaran dalam kumpulan kecil dijalankan kepada
pelajar yang mempunyai masalah yang sama. Ahli-ahli dalam kumpulan kecil ini
hendaklah bertukar-tukar kerana pelajar yang lemah Bahasa Melayu tidak
semestinya lemah dalam Matematik dan sebaliknya. Manakala bagi pengajaran rakan
sebaya, seseorang pelajar yang cerdas boleh membimbing rakan-rakannya yang
lambat untuk menjalankan aktiviti pemulihan yang ditetapkan oleh guru.
Pengajaran individu pula diberi kepada seseorang pelajar dan dibimbing bagi mengatasi
masalah yang dihadapinya dengan menggunakan bahan-bahan bantu mengajar.
Setelah
proses pengajaran dilakukan penilaian perlu dibuat bagi memastikan
objektif-objektif pengajaran pemulihan tercapai. Sebagai tindakan susulan,
pelajar-pelajar yang berjaya menguasai sesuatu kemahiran akan dipindahkan ke
kumpulan yang lain mengikut kebolehannya. Bagi pelajar yang masih belum
menguasai kemahiran-kemahiran tertentu mereka akan dirujuk kepada guru
pemulihan.
Ini
bermakna perancangan adalah penting bagi memastikan masalah-masalah pelajar
yang telah dikenal pasti dapat diatasi. Pelbaagi kaedah dan pendekatan
pengajaran dan pembelajaran untuk membantu pelajar-pelajar pemulihan yang tahap
kognitif mereka tidak sama dengan pelajar-pelajar yang seusia.Kaedah pengajaran
perlu sesuai dengan kebolehan pelajar-pelajar dan tahap pembacaan mereka. Maka
secara keseluruhannya perancangan serta kreativiti guru adalah sangat penting
agar sesuatu pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan kepada
pelajar-pelajar pemulihan adalah lebih sistematik dan juga berkesan.
No comments:
Post a Comment