DEFINISI
Autisme sebenarnya berasal daripada
perkataan Yunani iaitu ‘autos’yang bermakna diri atau seseorang yang merujuk
kepada ketidakupayaan seseorang kanak-kanak memahami perkara-perkara di
sekelilingnya selain daripada dirinya sendiri (Micheal 1990). Autisme juga
membawa maksud keadaan tertentu yang menyebabkan kanak-kanak menuju kearah
perkembangan yang tidak menentu. Kanner menyifatkan kanak-kanak ini sebagai
menyendiri dan terasing, berupaya untuk berkomunikasi dengan pengulangan
perrtuturan, tertarik dengan objek bukan hidup serta tidak dapat bertolak ansur
dalam perubahan rutin harian. Menurut Thevarthen, Aitken, Papoudi dan Roberts
(1998) perkataan autisme merupakan gabungan 2 huruf Greek iaitu ‘aut’ yang
bermakna diri dan ‘ism’ yang membawa makna orientasi atau keadaan. Oleh itu
autisme boleh didefinisikan sebagai keadaan seseorang yang tidak biasa dengan
dirinya.
Autisme merupakan satu kecelaruan
yang bercirikan pengasingan diri, tingkah laku, mencederakan diri , masalah
kognitif, masalah bahasa dan kelihatan berumur 30 bulan .(Hallahan dan
Kauffman, 1997). Kesimpulan yang boleh di buat daripada definisi diatas ialah
autisme boleh dikatakan sebagai ketidaksempurnaan dalam perkembangan otak dan
bukannya akibat masalah perkenbangan emosi. Autisme juga merupakan satu
fenomena yang serius dan tetap wujud pada mereka . Autisme boleh wujud sehingga
akhir hayat walaupun perubahan tingkahlaku yang positif boleh berlaku.
PENGENALAN
Sabda Rasulullah S.A.W. yang
bermaksud,”Tiap anak yang dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci) maka ibu
bapalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.”.Anak dilahirkan
sebagai satu lambang keilmuan Tuhan yang begitu tinggi nilainyabagi setiap
pasangan ibu bapa. Setiap anak yang dilahirkan adalah ibarat kain putih tetapi
lengkap dengan jasad, roh, dan akal bagi menerokai berbagai-bagai tahap dalam
proses pembesaran bagi membentuk potensi diri (Muslim ibnu Hajjaj
Al-Qusayri,1994).Namun ada juga di antara manusia yang dilahirkan seba kekurangan
dari segi fizikal, sikap, dan perasaandan mereka ini di anggap sebagai “cacat”
dalam masyarakat.
SEJARAH
Orang
yang pertama sekali menggunakan perkataan Autisme ialah Eugen Blueler pada
tahun 1919 yang merujuk kepada kurang atau tidak ada perhubungan dengan orang
lain dan dunia luar. Walaubagaimanapun kiri istilah autisme merujuk kepada
‘developmental diaorder’ atau masalah perkembangan.Dr. Leo Kanner seorang ahli
psikologi telah menghurai buat pertama kalinya autisme sebagai satu sindrom
kumpulan tingkah laku yang unik pada tahun 1943. Beliau melihat autisme sebagai
masalah gangguan efektif,persepsi, linguistik, kognitifdan komunikasi
(Corbett,1998). Walaupun sebelum penulisan Kanner, terdapat kanak-kanak
autistik namun mereka dianggap sebagai mempunyai masalah kekurangan daripada
segi mental dan tidak dikenali sebagai satu kumpulan sendiri.
Tahun
berikutnya seorang psikatri Jerman, Aspengerdalam satu kertas kerjanya
menyatakan mengenai jenis kanak-kanak yang mempunyai ciri-ciri yang hampir
sama. Dalam tesis kedoktorannya yang telah diterbitkan pada tahun1944. Aspenger
telah membincangkan mengenai empat kanak-kanak yang luar baisa daripada masalah
social, tiada pemahaman interpersonal, menunjukkan pelbagai bentuk perkembangan
kognitif, linguistik dan tidak ambil kisah kepada apa yang dilakukan. Aspenger
ialah kanak-kanak ini tidak memandang mata, tiada ekspresi,melakukan
pergerakkan tubuh yang sama berulang kali, tidak bersemangat untuk belajar
terdapat bidang-bidang tertentu yang di minati dan membuat perkataan sendiri
(Myles dan Simpson 1998).
Menurut sejarah, cerita mengenai Victor dan Kasper Hauser
menjadi permulaan pengkajian Autisme. Victor adalah seorang kanak-kanak yang di
kenali sebagai ‘Wildd boy of Aveyron’. Berusia lebih kurang 10 atau11 tahun.
Ketika di tangkap pada tahun 1799 dalam hutan di selatan Perancis lalu dibawa
ke Paris untuk ditempatkan di institusi orang pekak. Jean Marc Garpard Hard
telah menerima dan cuba mengajar Victor dengan menyediakan ABM yang khas dan
menjadi salah seorang pelopor kepada Pendidikan Khas (Thevarthen ,Aitken,
Papoudi dan Roberts,1998). Dalam pemerhatian
Itard ,Victor memperlihatkan beberapa ciri yang abnormal seperti tidak
bercakap, menghayun badankehadapan dan ke belakang, tidak menunjukkan perasaan
bergantung kepada sesiapa, tidak menunjukkan perhatian kepada sesuatu, tidak
memandang objek atau orang dan tiada reaksi walaupun dilepaskan tembakandi
belakang belakang kepalanya tetapi memberi reaksi apabila bunyi kulit kacang
dipecahkan walaupan dengan perlahan. Di samping itu juga terdapat beberapa ciri
lain seperti tidak suka bermain dengan alat permainan tetapi ketawa apabila
bermain dengan air. Victor juga tidak sukakan perubahan terutamanya daripada
aspek objek dan susun atur barangan. Laupun begitu, Victor menunjukkan reaksi
sentuh kain , tangan dan muka mereka yang dikenali (Paluszny,1979).Kesemua ciri yang diperlihatkan
oleh Victor juga menunjukkan persamaan dengan ciri-ciri autisme.Perkara itu
dinyatakan oleh seorang doctor muda Itard pada tahun1801.
Satu
lagi kes iaitu kes Kesper Hauser yang dilahirkan pada 39 April 1812 merupakan
satu lagi bukti sejarah tentang autisme. Tinggi Kasper ialah 4 kaki 9 inci.
Kasper tiba di Nurenberg pada tahun 1828 dengan membawa surat untuk memohon
ketua askar menerimanya berkhidmat untuk raja. Pada masa itu Kasper terus
mengucapkan kata-kata “ I want to be a horseman like my father was”dan
mengulangnya berkali-kali seperti telah dilatih. Kasoer juga mempunyai
ciri-ciri seperti tidak berupaya untuk berkomunikasi, tidak memahami apa yang
dicakapkan padanya, suka kawasan yang gelap dan alat-alat permainan. Namun
begitu, Kasper juga mempunyai keupayaan yang lain seperti berupaya menurut
perintah,menunjukkan minat terhadap aktiviti melukis dan menulis serta
mempunyai daya ingatan yang tinggi (Frith,1993). Dalam kes Kasper juga
memperlihatkan ciri-ciri yang sama seperti kanak-kanak autisme. Dr. Leo Kanner
yang menyedari keadaan itu sebagai ‘early infantile aitism’ membuat kesimpulan
kisah Victor dam Kasper bahawa ciri-ciri tersebut merupakan factor biologi yang
menyebabkan gangguan kepada hubungan yang berkesan. Beberapa tahun sebelum
penulisan kertas kerja Kanner,’autistik ‘ telah digunakan untuk menerangkan
tentang ciri-ciri orang yang mempunyai schizophrenia. Blueler menyatakan bahawa
ia merupakan tingkah laku yang mengasingkan diri dimana proses pemikiran
skizoprenia sebagai autistik kerana penumpuan lebih kepada fantasi tanpa
memikirkan reality dan logic. Namun mengikut Blueler, seperti pemikiran orang
autisme ,adalah normal apabila manusia berimaginasi dan kreatif namun apabila
hilang keseimbangan antara autisme dan reality maka tingkah laku yang
menunjukan ciri-ciri autisme timbul (Frath,1993).
PERKEMBANGAN FIZIKAL
Sekiranya
dilihat daripada aspek fizikal ,kanak-kanakautistik kelihatan normal .sukar
untuk melihat adakah mereka mengalami autisme secara pandangan luaran sahaja
.Maka perbincangan lebih kepada perkembangan otak dan bahagian dalam badan yang
mengalami ketidaknormalan daripada aspek
perkembangannya.
Kecelaruannya
dalam pembentukan otak kanak-kanak autisme kini difahami sebagai
‘neuro-development disorder’, untuk
memahami bagaimana fikiran dan tingkahlaku kanka-kanak autistik terjadi
daripada hasil perkembangan otak,perlu dilihat bagaimana tisu-tisu otak
tersusun untuk menerima proses pembelajaran .Perasaan sebagai fungsi penting
dalam tubuh badan manusia untuk keperluan kehidupan .Setiap otak manusia dibentuk
daripada beribu-ribu sel saraf yang saling berkait dan disusun dalam bentuk
system yang bertindak mengawal kesedaran di luar tubuh badan termasuk
emosi,tingkahlaku dan juga mempunyai hubungan dengan fungsi organ dalaman .
Gambarajah
di atas adalah gambarajah otak manusia yang terdiri daripada serebrum
,sereblum dan mandula oblongata dimana
bahagian terbesat ialah serebrum .Menurt Trevarthen ,Aitken,Papovati dan
Roberts (1998) .Setiap hemisfera otak terbahagi kepada 4 bahagian iaitu frontal
,Temporal ,occipital dan parietal .Kawasan occipital menerima sel-sel saraf
optik ,menganalisis dan memberi maklumbalas tindakan yang perlu dilakukan
kepada mata.Temporal lobe pula merupakan kawasan pendengaran dan ia berhampiran
dengan kawasan sensori .Di hadapan kawasan sensori adalah kawasan motor yang
mengawal kebanyakan pergerakan tubuh badan.Bahagian parietal merupakan pusat
mengawal motor pertuturan .Bahagian frontal adalah merupakan bahagian yang
mengawal proses mental seperti kemahiran berfikir ,membuat perancangan
,kegiatan belajar dan mewarnakan konseptual serta perkembanagan bahasa
.Bahagian ini juga mengawal tahap kesedaran ,terlibat dalam proses mental
,mengawal pergerakan motor ,kawalan emosi dan sensori .Sereblum pula merupakan
bahagian otak yang kedua terbesar dan terletak di bawah occipital lobe .Fungsi
utama adalah mengawal keseimbangan badan ,mengkoordinasi pergerakan otot, dan
mengawal tubuh badan tetapi pada kedudukan yang normal .Namun demikian bagi kanak-kanak autistik ia mungkin terjadi
secara tidak normal .
Pelbagai
cara pakar saintis otak mendapat maklumat mengenai otak individu autistik.Bukti
daripada skan otakyang menggunakan pelbagai kaedah menyatakan bahawa kaedah
Pneumoencephalography (PEG) mendapati kehilangan tisu dalam cortex di temporal
lobe yang kiri mungkin menerangkan mengenai kekurangan yang teruk dari segi
bahasa sebahagian kanak-kanak autistik (Freia ret al.,1984), kaedah
Computerisad Axial Tomography (CAT) turut mendapati ketidaknormalan yang banyak
dan kerosakkan dalam Cerebral Cortex (Ballotin et al.,1989), kaedah Magnetic
Resonance Imaging(MRI) dalam kajian di US telah mendapatkan imej yang jelas
otak tengah dan struktur serebrum dan mendapati sesuatu yang tidak disangkakan
mengenai otak individu autistik (Horowitz et al.,1988), kaedah Positron
Emission Tomographymenunjukkan terdapat perbezaan metabolic dengan
ketidaknormalan aktiviti sel dan mendapati terdapat kolerasi yang rendah dalam
bahagian hadapan dan parietal (mengamal pertuturan) dari cortek antara struktur
dan saraf otak dan kaedah Single Photon Emission Computerised Axial Tomogrraphy
(SPECT) merupakan teknik yang lebih murah dan kajian telah mengukur perjalanan
darah dan mendapati pengurangan perjalanan darah dalam bahagian hadapan dan
lateral temporal lobes yang kanan.
Gambarajah diatas adalah gambarajah
system limbic yang terdapat didalam otak manusia.Hasil daripada post-mortem ke
atas beberapa individu autistik oleh Dr.Bauman dan Kemper mendapati terdapat
dua bahagian dalam system limbic yang kurang berkembang iaitu ‘amydala’dan
hippocampus. Dua bidang ini bertanggungjawabuntuk emosi, tingkah laku yang
tidak disebabkan oleh input sensori dan pembelajaran.Pengkaji ini mendapati
juga terdapat kekurangan sel perrkinje dalam cereblum.Menggunakan magneta
Resonance Imaging ,Dr. Courchesne mendapati dua bidang dalam cereblum,vermal
lobules vi dan vii, yang ternyata kecil daripada biasa dalam individu autistik.
Apa yangmenarik, terdapat sebahagian individu autistik yang mana ‘vermal
lobules vidanvii adalah lebih besar daripada mereka yang normal.Satu atau
kedua-dua bidang dalam cereblum dipercayai bertanggungjawab terhadap cirri
penumpuan perhatian (Edelson 1999).
Pemerhatian terkini terhadap
pengenalpastian system otak yang rosak kerana kerosakkan gen telah menyebabkan
autisme, walaupun bahagian lain otak adalah sempurna.Kesemua jenis autisme
mungkin mempunyai pelbagai punca,kerosakkan pembentukkan otak ketika peringkat
pre-natal membawa kepada kerosakkan fungsi yang lebih tinggi yang kelihatan
lama selepas kelahirandan ia merupakan ciri linguistik.
Hasil daripada kajian Drs.Bauman dan
Kemper (1985)mendapati terdapat autonomi yang tidak normal di bahagian otak
individu autisme.Kesemua berstruktur dan berhubungdengan fungsiemosi dan turut
mendapati perubahan dalam ‘neocerebeller cortex’.Terdapat kajian menunjukan
pengurangan sel perkinje dalam sereblum yang berkaitan menumpukan perhatian dan
koordinasi pergerakan badan namun masih terdapat perbezaan pendapat.
Menurut Trevarthen,Aitken,Papoudi dan
Roberts(1998)terdapat kesilapan genatik dalam otak dimana pendapat mengatakan
bahawa autisme disebabkan kesilapan dalam gen yang menyebabkan perubahan dalam
otak seperti down sindrom namun tiada sebab untuk mengjangkakan bahawa
perubahan satu gen boleh menyebabkan kecelaruan yang kompleks dalam
pembentukkan otak dan fungsinya.Jika ia disebabkan oleh factor keturunan
,terdapat kemungkinan beberapa gen yang bertanggungjawab.Gen tertentu yang
tidak normal dikaitkan dengan kimia serotonim di otak mempunyai peranan dalam
menyusun emosi dalam komunikasi dan pembelajaran kini didapati dalam
kanak-kanak autistik.
Antara 17 dan 58% individu berada
dalam keadaan ini dimana neoron dari cerebral cortex dari amorphuris tuber
menunjukkan terdapat gangguan proses biokimia.Walaupun begitu,peratus kumpulan
autistik di sini hanya 0.4 dan 3 peratus kebanyakkan lelaki. Mereka kemungkinan
menghadapi sawan dan lebih tahap kerencatannya.
Gambarajah
menunjukkan sentral nervous system(CNS) yang terdiri daripada saraf tunjang dan
otak.Sistem motor dalam system saraf pusat atau CNS menggerakkan corak
pergerakan tubuh,tumpuan dan focus kepada organ deria rasa dan pelbagai lagi
bahagian dalam otak yang menentukan segala pergerakkan termasuklahmotivasi
dalaman dan lain-lain.CNS ini terbentuk bermula daripada embrio berusia 2
minggu dan baru terbentuk 2mm.Ini berlarutan sehingga embrio berusia 8 minggu
dan seterunya menjadi fetus atau janin.Pada masa ini mekanisme genatik mula
muncul.Faktor ini menentukan perkaitan individu dengan bentuk tubuh,organ
dalaman dan CNS yang disesuaikan untuk mengekalkan dan mengarahkan hidup yang
sihat dan tingkah laku yang cerdas (Gardner dan Stern,1993 dalam WA).Ini
mungkin langkah pertama yang kukuh dalam embrygology of motive system dalam
otak. Kini terdapat bukti yang mana kecelaruan yang berlaku berasaskan genatik
yang mana ia mempunyai komponen teras yang berkesan (Plomin et al., 1997 dalam
WA)dan ini merangkumi ‘autistik spektrum disorders’.
Bukti
untuk ketidaknormalan neorochemical berpunca daripada kajian terhadap kesannya
beberapa bentuk perubahan terhadap tingkahlaku dan status kanak-kanak yang
terkena kesannya. Peningkatan tahap urinary serotonim telah diperhatikan secara
konsisten dalam 30% kes autistik. Jika dilihat daripada aspek biokimia, ramai
individu autisme meningkatkan tahap serotonin dalam darah dan ‘cerebral spiral
fluid’ mereka, manakala yang lain mempunyai tahapserotonin yang rendah.
Terdapat juga bukti bahawa individu autistik meningkatkan tahap ‘bete
endorphins;an endogenous apiate’ seperti
bahan dalam badan yang menakibatkan individu autistik kurang merasa sakit
(Edelson,1999).
Kebanyakkan
individu autistik mempunyai kecacatan atau kekurangan di dalam satu atau lebih
deria mereka. Deria itu meliputi auditori , visual sentuahan ,rasa,vestibular
alfactory (bau)dan deria propriosetif. Semua deria ini boleh menjadi
hypersensetif atau boleh menjadi hyposensetif dan boleh menyebabkan seseorang
mengalami gangguan seperti tinnitus,(bunyi bendesing dalam telinga). Keadaan
ini mengakibatkansukar bagi seseorang autistik untuk memproses maklumat dengan
lebih tepat (Reed,1994).
Kekurangan
sensori menjadikan seseorang autisme itu sukar untuk menerima stimulasi normal.
Sebagai contoh ada individu autistik yang cuba mengelakkan pelbagai bentuk
sentuhan namun ada pula yang tidak merasa sakit. Dari segi deria pendengaran
hypersensitive, lebih kurang 40% individu autistik mengalami ketidakselesaan
apabila terdedah kepada bunyi atau frekuansi bunyi tertentu.Selalunya mereka
menutup telinga mereka dan tentrum apabila mendengar bunyi bayi menangis atau
bunyi motor.Ada pula ibu bapa yang menyangka anak mereka cacat pendengaran
tetapi sebenarnya anak autisme tidak memberi respon kepada bunyi (Edelson
1999).
Kebijaksanaan
dan keseimbangan emosi bergantung kepada motif dalaman dan maklumat daripada
luar pemikiran atau otak.Otak manusia merupakan dalaman manusia sebagai kuasa
untuk melakukan semua perkara dalam berkomunikasi dengan badan dan pemikiran
orang alin. Kebolehan untuk memahami orang lain melalui minda dengan porang
lain merupakan kebolehan yang alhir bersama setiap bayi. Individu autismaturut
mempunyai otak yang bijaksana yang melambangkan dunia mereka serta mengawal
kesihatan badan mereka namun mereka mempunyai masalah dalam kesedaran,
pembelajaran, masalah dalaman dan peraturan diri. Mereka juga kurang upaya
dalam persepsi atau memberi respon kepada apa yang berlaku terhadap orang lain
dan bagaimana orang lain berfikir. Ini merupakan maklumat penting apabila kita
cuba memahami mengapa kanak-kanak autistik berusia 3 tahun kurang sedar dan
tidak berimaginasidalam memberi reaksi kepada orang alin.Para pengkaji turut
mengenalpasti beberapa ketidaknormalan otak individu yang menghadapi autisme.
Walaubagaimanapun alas an itu bagaimana ketidaknormalan ini boleh
diklasifikasikan kepada 2 jenis iaitu ketidakfungsian dalam struktur neural di
otak dan ketidaknormalan biokimia di otak (Edelson,1999).
Ciri-ciri Autisme
Sukar
untuk menerangkan setiap jenis individu autisme kerana terdapat banyak bentuk
kecelaruan seperti adanya yang antisocial atau yang boleh bersosial ,agresif
terhadap diri sendiri atau agresif terhadap orang lain .Sebahagiannya mempunyai
sedikit atau tiada bahasa langsung ,ada yang mengulang-ulang perkataan atau
frasa dan sebahagian yang lain mempunyai kemahiran bahasa seperti individu
normal .Memandangkan masih tiada lagi ujian fisiologi untuk menentukan samada
seseorang itu mempunyai Autisme ,cara untuk mengenalpasti ialah apabila
individu menunjukkan beberapa ciri-ciri tingkahlaku yang berkaitan
.(Edelson,1999).
Bayi
yang dilahirkan sebagai autisme ada menunjukkan Simpton-simpton yang mungkin
penjaga tidak perasan .Dua simpton biasa yang ditunjukkan termasuklah
menggelakkan sentuhan fizikal daripada penjaga dengan melengkungkan badan ke
belakang agar tidak disentuh dan melembikkan badan jika menjangka unutk
dianagkat .Ketika bayi ,mereka sering dianggap samada sebagai pasif atau ‘Ovely
agitated baby ‘.Bayi yang pasif merujuk kepada tingkahlaku mereka yang diam
pada kebanyakan masa dan kurang memerlukan prihatin atau membuat kerenah
daripada ibubapa.Manakala, bayi “Overly agitated baby “merujuk kepada bati yang
kadang –kadang menangis tanpa henti sepanjang masa dan berjaga .Semasa bayi
jaga,mereka mula berayun atau menghantukkan kepala ke katil bayi namun perkara
itu tidaklah berlaku sepanjang masa(Edelson,1999).
Kajian
yang dijalankan menunjukkan bahawa ramai individu autisme mepunyai tingkahlaku
yang berkait tetapi kecelaruan yang jelas dan nyata berciri autisme.Kajian juga
menunjukkan orang yang terlibat mempunyai tingkahlaku autisme mempunyai kaitan
tetapi mempunyai kecelaruan yang jelas.Ini termasuklah sindrom landau –Kleffnor
,sindrom Fragile x.Sindrom Williams .Sindrom Asperger mempunyai ciri seperti
pemikiran yang konkrit ,yang terlalu memikirkan mengenai sesuatu topic ,ingatan
yang baik dan mempunyai sikap yang ganjil serta luar biasa.Individu ini boleh
dianggap sebagai tahap kefungsian yang tinggi dan layak untuk mempunyai kerja
dan boleh hidup berdikari (Reed ,1999)
Sindrom
Fragik tidak merupakan satu bentuk mental reterdasi ‘long aim’ di mana pada
kromosom tidak terjerut.Lebih 15% daripada individu yang mempunyai fragile
bukan sindrom menunjukkan tingkahlaku dan cirri-ciri kanak-kanak autistic
.Tingkahlaku ini termasuklah pertuturan atau perkembangan bahasa yang lewat
,hyperaktif ,eye contact yang lemah ,denagn bahasa mengibar-gibarkan tangan
.Kebanyakan individu ini berfunsi pada tahap masalah ringan kepada yang
sederhana .Semakin mereka membesar ,perkembangan fizikal mereka menampakkan
keunikan yang jelas seperti muka dan telinga yang panjang serta mungkin
menghadapi masalah jantung (Edelson,1999) . Mereka yang mempunyai Sindrom
Landou- Kleffner menunjukkan banyak tingkah lakuautisme seperti mengelakkan
diri daripada bersosialisasi, mengkehendaki kepada rutin yang sama dan
mempunyai masalah bahasa. Individu ini sering di anggap sebagai menghadapi ‘regresif’autisme kerana mereka menunjukkan
ciri-ciri seperti normal sehingga umur 3 tahun 7 tahun. Mereka biasanya
mempunyai kemahiran bahasa yang baik tetapi kemudian hilang keupayaan
untuk bercakap. Mereka juga mempunyai
corak gelombang otak yang tidak normal jika dianalisis corak Edan G semasa
tidur. (Edelson , 1999).
Sindrom
Rett merupakan kecelaruan neurology yang terjadi secara berperingkat yang
memberi lebih kesan kepada kanak-kanak perempuan dan berkembang antara umur ½
hingga 1 1/2tahun. Sebahagian daripada ciri-ciri tingkah lakunya
termasuklah kehilangan pertuturan,
mengulang memulas tangan , mengoyangkan badan mengelak daripada
bersosial.Individu ini biasanya mempunyai tahap kerencatan akal yang teruk dan
sangat teruk.Sindrom William mempunyai ciri-ciri kanak-kanak autistic termasuk
perkembangan yang lambat dalam bidang bahasa, sensetif kepada bunyi, tidak ada
tumpuan perhatian , dan mempunyai masalah sosial. Namun secarakontras kepada
ramai individu autistic , mereka yang mempunyai sindrom ini lebih bersosialdan
menghadapi masalah jantung. (Edelson, 1999).
Individu
autistic sering ketinggalan ke belakang daripada rakan sebaya dalam bidang
komunikasi, kemahiran sosial dan kognitif pada zaman kanak-kanaksebagai
tambahan kepada ketidakfungsian tingkah laku mula timbul seperti
“self-stimulatory behaviors”iaitu pengulangan tingkah laku yang tidak
bermatlamatseperti mengoyang-goyang badan ,menggoyang tangan, mencederakan
diriseperti menggigit jari , tangan menghantuk kepala,masalah tidur dan makan
“eye contact”yang lemah tidak sensitive kepada sakit hiperaktif dan
hipoaktifdan kurang menumpukan perhatian (Hallahan dan Kauffman ,1997). Satu
ciri yang hampir sama antara kanak-kanak autistic adalah dimana mereka
mengkehendaki kepada persamaan dan tidak suka kepada perubahan serta
mengekalkan tingkahlaku yang “persererative”.Mereka cuba mengekalkan rutin
harian dimana satu perubahan walaupun kecil menyebabkan mereka sedih dan
tenteram.Sebagai contoh yang biasa seperti hanya makan dan minum, makanmakanan
yang sama pada setiap waktu makan,memakai pakaian yang sama atau mendesak dan
meminta orang lain memakai pakaian yang samadan pergi ke sekolah menggunakan
jalan yang sama. Satu sebab yang mungkin untuk mengkehendaki kepada kesaamaan
kerana tidak mempunyai keupayaan untuk
memahami dan menangani situasi yang berbeza
(Edalsun,1999).
Kanak-kanak
autistic juga menghadapi masalah semasa perubahan kealam baligh. Lebih kurang
25%menghadapi masalah sawan untuk kali pertama ketika baligh yang mungkin
disebabkan oleh perubahan hormone. Ada ketikanya banyak masalah tingkah laku
menjadi lebih kerap dan lebih teruk pada amsa ini, walaubagaimanapun tidak
semua kanak-kanak autistic mengalami masalah yang sama (Edelson, 1999).
Berdasarkan
satu kajian yang dijalankan oleh Camberwell mendapati tiga ciri yang paling
jelas menunjukkan autisme diantaranya masalah sosial yang teruk yang boleh
didefinisikan sebagai tiada kebolehan untuk terlibat dalam interaksi 2 hala,
terutama dengan rakan sebaya, masalah komunikasi yang teruk sama ada secara
verbal atau non verbal dan kurang daya imaginasi termasuk dalam permainan
pura-pura yang sering diganti dengan tingkahlaku pengulangan.
Kanak-kanak
autistic dikatakan mempunyai ingatan yang baik (rote memory) untuk menghafal
sesuatu seperti jadual perjalanan keretapi walaupun mereka tidak memerlukan
maklumat tersebut. Walaupun ini satu pencapaian namun, ia lebih merupakan ciri
ketidakfungsian berbanding kebolehan yang sempurna kerana ia tidak membawa
makna jika mereka tidak dapat menggunakannya.(Frith,1993).
Artikel
yang dikeluarkan oleh Maktab Perguruan Perempuan Melayu Melaka , hasil
penulisan Dr. Yasmin Bt Hussain mengatakan ciri-ciri seperti boleh mendengar
tetapi tidak mengerti apa yang diperkatakan , suka mengelak pertentangan mata,
ketawa dengan tiba-tiba, menangis dan marah tanpa sebab, tidak mahu dimesra
atau didakap , kepayahan menyesuaikan sesuatu objek , perkataan yang diulangkan
berkali-kali , perasaan sayang yang keterlaluan pada sesuatu objek, tingkah
laku aktif yang keterlaluan atau sebaliknya, tidak mengenali bahaya, tidak
dapat merasai kesakitan , suka meniru perkataan orang lain, bercakap tidak
putus-putus , memegang tangan orang dewasa apabila memberi arahan , menunjukkan
dengan jari apabila yang dihajati , berkelakuan aneh, tidak mahu erbezaan dalam
hidup seharian tidak dapat mengawal keseimbangan fizikal, dan tidak mahu
menerima pelajaran biasa dan suka memutar barang.
LANGKAH PENCEGAHAN DAN RAWATAN
Tidak ada ubat khas yang boleh
merawat Autisme ,tetapi pelbagai cara dikaji untuk membolehkan tingkahlaku
kanak-kanak Autisme menjadi lebih baik .Pelbagai
jenis rawatan tradisional dan bukan tradisional dicuba oleh keluarga
kanak-kanak Autisme untuk mengurangkan tingkahlaku autisme dan meningkatkan
tingkahlaku yang bersesuaian .Walaupun sebahagian individu diberi ubat untuk
memperbaiki tingkahlaku namun tiada ubat utama yang berkesan secara konsisten
dalam merawat Simptom Autisme .Ubatan yang paling luas digunakan adalah ritalin
yang digunakan unutk merawat kurang tumpuan perhatian dan Hyperaktif .Namun
,tiada kajian dijalankan unutk menunjukkan tahap keberkesanannya.Kepada mereka
yang mempunyai Autisme (Edelson ,1999).Dua jenis rawatan yang menerima sokongan
emperikal adalah modifikasi tingkahlaku atau Applied Behavior Analysis (ABA)dan
penggunaan vitamin B6 dengan tambahan magnesium .Modifikasi tingkahlaku
merangkumi pelbagai strategi tingkahlaku seperti peneguhan positif dan time out
,untuk meningkatkan tingkahlaku yang bersesuaian seperti komunikasi dan
tingkahlaku sosial dan untuk mengurangkan tingkahlaku yang tidak bersesuaian
seperti tingkahlaku mencederakan diri sendiri (Edelson ,1999).
PERKEMBANGAN BAHASA
Penggunaan
bahasa dengan baik adalah satu kekurangan bagi kanak-kanak autistic .Bagi
yang boleh bertutur mereka banyak
bergantung kepada ingatan secara hafalan dan kurang mahir untuk membentuk frasa
secara kreatif .Tajuk perbualan adalah terhad walaupun bagi kanak-kanak yang
mempunyai perbendaharaan kata yang luas .Mereka juga mempunyai masalah dalam
gestur ,penulisan dan bahasa isyarat yang formal .Permasalahan dalam bahasa
menyebabkan juga menjadi penyebab masalah sosial dan perkembangan kognitif
.Namun demikian, bahasa yang digunakan oleh kanak-kanak autistic biasanya tidak
sesuai dengan peringkat umur mereka dan bergantung kepada latihan berbahasa
sepanjang proses membesar yang diberi dimana masalah bahasa adalah masalah
kedua berbanding masalah intelek mereka .Oleh itu, masalah bahasa boleh menjadi
lebih baik seandainya perkembangan lain berlaku.
i.Immediate Ekolalia - Pengulangan yang tepat dan serta merta
apabila perkataan disebut.
ii.Delayed Ekolalia – Diucapkan agak
lama selepas perkataan
asal disebut.
iii. Mitigated ekolalia- Pengulangan
yang segera tetapi mengandungi perubahan kepada apa yang dipertuturkan .
Walaupun terdapat kanak-kanak lain
yang menunjukkan bentuk pertuturan ekolalia namunia ketara kepada kanak-kanak
autistic kerana ,kekerapan yang tinggi ,ekolalia terjadi dalam jangkamasa yang
lama sehingga agak dewasa dan pada kanak-kanak auitstik ia merupakan seperti
salinan sebenar apa yang mereka dengar berbanding kanak-kanak biasa meniru
pertuturan untuk membentuk perkembangan perkataan dan susunan kata.Ekolalia
timbul kerana kanak-kanak autistic kurang mempunyai daya kefahaman menjadi
punca utama ekolalia .Ini kerana apabila daya kefahaman telah mulai ada,
kekerapan dalam pengulangan akan ,enurun .Yang seterusnya ialah masalah kata
ganti nama .Dalam kajian yang dijalankan di luar negara ,kekeliruan kerap
timbul dalam pertuturan kanak-kanak autistic ketika penggunaan kata ganti nama
kebanyakan kesilapan timbul kerana kekeliruan jantina seperti ‘she’ atau ‘he’
atau penggantian seperti ‘him’ untuk ‘he’ .Ini juga sering berlaku kepada kanak
–kanak pada peringkat awal perkembangan mereka dan kanak-kanak lain yang
memunyai masalah bahasa .Masalah yang jelas kepada kanak-kanak autistic adalah
kepada kata ganti nama pertama dan kedua seperti ‘you’ untuk dirinya dan ‘I’
unutk orang lain .Ini adalah kerana :
a) Kanak-kanak yang mempunyai masalah
untuk memahami dan menggunakan perkataan yang maknanya berubah mengikut konteks
komunikasi seperti ‘I’’ ,’you’ dan ‘me’ yang berubah penggunaannya menyebabkan sukar unutk memahami makna
perkataan ini .
b) Masalah kata ganti nama wujud kerana
mereka tidak dapat mebezakan apa yang mereka fikirkan dan apa yang orang lain
fahami dan kanak-kanak autistic juga tidak menumpukan perhatian unutk melihat
penggunaan kata ganti nama yang digunakan oleh orang secara biasa .Pendedahan
kepada penggunaan kata ganti nama sebagai
program Intervensi bahasa boleh membantu :
111.
Bahasa
Idiosinkratik
Ada di antara kanak-kanak
autistic menggnakan bahasa tersendiri sebagai komponen perantaraan .Bahasa yang
dihasilkan sukar unutk difahami da semua bentuk bahasa yang dikeluarkan
menunjukkan proses semantic yang ganjil dan kekurangan dalam
fahaman.Kanak-kanak ini mempunyai kecenderungan untuk mengingati perkataan atau
frasa dalam konteks di mana mereka mula-mula belajar ,tanpa dapat membuat
generalisasi unutk menggunakan perkataan tersebut kepada perkara yang sama
seperti kasut yang sama dipakai oleh orang lain atau pada perkataan biasa
digunakan dengan perkataan baru atau ncologisms di mana terdapat kombinasi
morfem yang salah .Walaupun terdepat kanak-kanak autistic yang menggunakan
bahasa yang tersendiri dan pelbagai dalam kekerapannya namun ia terlihat dalam
satu-satu masa dan tiada dalam perbualan yang lain .Kanak-kanak lain pula
mengulang perkataan perkataan yang sama atau frasa dalam konteks yang tidak
menunjukkan makna yang tepat sebagai contoh kajian yang dijalankan oleh Coggins
dan Fredeckson (1988) ke atas seorang kanak-kanak autistic yang kerap
mengulang-ulang perkataan “boleh saya cakap” yang mana ia ditujukan kepada
rakan perbualan dan topic baru yang dimulakan oleh individu dewasa
iv)Nonscgmental phondogy
Kanak-kanak autistic biasanya menunjukkan
kekurangan dalam menghasilkan pertuturan yang ‘nonssgmental’ yang juga disebut
‘prosody’atau bentuk-bentuk sajak dan puisi ,namun bentuk ini bereza antara
satu sama lain dan mereka kerap menunjukkan perbezaan yang berikut:
a.Rithma yang streotaip
atau berlagu-lagu dengan bunyi yang dipanjangkan secara berlebihan .
b. Kekerapan yang
berlebihan dalam konteks yang tidak bersesuaian
c. Pitch suara yang
terhad dan monotonus pertuturannya
d. pengeluaran vocal yang
berubah-ubah turun naiknya tidak seperti biasa.
e.Nada bunyi yang berbeza
dan tidak konsisten dengan makna yang
ditekankan secara lisan
Kanak-kanak autistic
tidak dapat menunjukkan perbezaa dalam intonasi yang digunakan dalam perbualan
biasa
v.Kurang komunikasi
berfungsi
Sukar menentukan bentuk
pertuturan yang biasa ditunjukkan oleh kanak-kanak autistic jika ekolalia
diketepikan .Ini kerana ia sukar dibezakan kerana perbezaan dalam tingkahlaku
cara lisan dan bukan lisan diklasifikasikan .Kanak-kanak autistic kurang cakap
dalam menarik perhatian rakan perbulalannya seperti membuat ‘eye contact’
menunjuk kepada sesuatu .Mereka lebih suka beritndak sebagai menurut lebih
daripada menerajui perbualan .
Untuk mengatasi masalah bahasa ini ,pelbagai komunikasi
dipermudahkan atau ‘Facilitated Coumunication ‘ telah dijayakan dengan pelbagai
lat yang mempunyai input menggunakan
menggunakan papan kekunci dan memberi hasil yang boleh dibaca seperti
computer ata umesin taip elektrik .Individu autistic yang menggunakan bentuk
pertuturan ini merupakan satu kejayaan .Banyak masalah yang dilihat dalam
bahasa pertuturan seperti kekeliruan ganti nama dan ekolalia tidak ditunjukkan
dalam bahasa yang mereka taip di papan kekunci.Terdapat juga laporan yang
menjelaskan mengenai pembahan dalam simantik dan kefahaman dalam komunikasi
.Individu dengakeupayaan yang minimum untuk berinteraksi secara verbal telah
mendedahkan bahawa mereka dapat mencapai satu tahap yang lebih tinggi dalam bilangan
perbendaharaan kata yang diharapkan ,tumpuan perhatian yang lebih baik ,bentuk
lawak ,kesedaran dan bertanggungjawab terhadap rakan perbualannya .Kajian
mendapati tajuk perbualan bertambah daripada apa yang timbul dalam perbualan
secara pertuturan .Namun, belum pasti bentuk komunikasi begini sesuai untuk
semua kanak-kanak autistic .Antaranya elemen dalam bentuk komunikasi ini adalah
sokongan fizikal,latihan wal ,pengekalan focus,elakkan ujian untuk kecekapan
dan tugasan yang berstruktur .Semakin lama jumlah sokongan daripada segi
bantuan fizikal dikurangkan sehinggalah ke tahap tanpa sentuhan .
Latihan komunikasi untuk kanak-kanak autistic tidak terhad kepada
mereka yang mempunyai bahasa pertuturan sahaja .Ini kerana kebanyakan
kanak-kanak autistic menunjukkan seperti menghadapi mental reterdasi dan ciri
–ciri autisme yang unik dalam sosial dan komunikasi .Ini menunjukkan masalah
yang lebih sukar untuk menguasai pertuturan.Terdapat juga system auditori
kanak-kanak ini berbeza daripada kanak-kanak biasa ,samada perbezaan ini
menyebabkan masalah dalam komuniaksi secara lisan tidak diketahui, tetapi ia
memberi rasional untuk mengejar bahasa melaui visual atau stimulasi sentuhan
kinastatik .Ciri lain seperti masalah ‘eye contact’ yang lemah ,rutin yang sama
minat dalam peralatan mekanikal memandangkan agar mereka menggunakan system
komunikasi yang lain .
Pendekatan lain yang digunakan ialah penggunaa latihan isyarat dan
pertuturan dapat memberi kemahiran komunikasi yang efektif pada peringkat awal
pembelajaran bahasa, namun kajian belum dapat menjelaskannya.Terdapat juga
kajian yang menyatakan bahawa kanak-kanak autistic ini lemah dalam meniru
secara verbal dapat mengeluarkan pertuturan dengan bantuan rangsangan secara
visual .Walaupun latihan menggunakan isyarat mungkin berkesan tetapi tidak
kepada semua kanak-kanak autistic dan memerlukan kajian lanjut .
Kecelaruan bahasa yang merupakan perkara yang kompleks dan
memerlukan penaksiran yang berhati-hati untk melihat perbezaan tahap masalah
lain.Bagi kanak-kanak autistic ,ia semakin kompleks kerana interaksi yang minat
antara bahasa ,kognitif dan sosial yang mana ia bermasalah pada masa yang sama.
PERKEMBANGAN EMOSI
Untuk
memudahkan pemahaman tentang kelakuan kanak-kanak autistic penentuan umur
sosial perlu diambil kira dan memilih cara terbaik untuk menjalankan pemulihan.
Namun proses menentukan umur sosial emosi seseorang sukar kerana perlu
mengambil kira bagaimana seseorang memberi respon.kepada situasi sosial iaitu
contoh bagaimana cara dia bermain dan reaksi kepada situasi emosi yang
wujud(Edelson 2001). Sebagai contoh kanak-kanak berusia 2 tahun mempunyai
tingkah laku yang tidak mahu membuat apa yang di suruh dan degil. Kadang-kadang
penjaga mempunyai jangkaan yang tidak realistic dan membawa kepada rasa kecewa
apabila penjaga memberi harapan berdasarkan tahap fungsi intelek seseorang yang
dirasakan sama dengan tahap sosial emosi sebagai contoh ,seseorang individu
autistic dewasa boleh melakukan tugas di tempat kerja dengan begitu baik namun
mempunyai sifat “temper tantrum”apabila berhadapan masalah kecil mereka akan
berkelakuan seperti kanak-kanak 5 tahun.Ini kerana tahap intelektual
kanak-kanak autistic tidak sama dengan umur sosial-emosinya.
Berdasarkan
kajian Dr. Margeret Bauman mendapati (bukti Neutrologi yang secara tidak
langsung menyokong perkaitan antara fungsi otakdan umur sosial emosi ketika
menjalankan beberapa bedah siasat otak kanak-kanak autistic.Beliau secara
konsisten mendapati sebahagian system ‘Limbic’ iaitu amygdale dan Hippcompus
adalah tidak matang (Edelson 20001). Amygdala bertanggungjawab untuk beberapa
aspek tingkah laku yang tidak bersabar dan memproses sensori manakala
mppocompus bertanggungjawab untuk pembelajaran ,ingatan dan integrasi maklumat
sensori .Walaupun ,kedua-dua berfungsi pada diri individu autistic tetapi ia
kurang misalnya,kanak-kanak autistic yang berusia 10 tahun mungkin mempunyai
amygdale yang sama seperti kanak-kanak berusia 3 tahun .Namun ,bagi mereka yang
mengalami sindrom aspeger dan autisme
yang berfungsi tinggi mempunyai ketidaknormalan amygdala tetapi hanya sedikit
ketidaknormalan atau tiada langsung masalah hippocampus.Ini akan menyebabkan
mereka hanya mengalami masalah emosi yang tidak matang apabila berada dalam
situasi sosial .(Edelson,2001).Apabila kita mengambil kira umur sosial emosi
dan bukan umur intelektual ,adalah lebih mudah untuk memahami kenapa mereka
berkelakuan seperti kanak-kanak .Kesedaran terhadap perbezaan –perbezaan
tersebut dapat membantu individu ini bagaimana untuk berkelakuan betul dalam
situasi sosial emosi yang berbeza.
Yang
menjadi persoalan ialah, adakah kanak-kanak autistic dapat memahami perasaan
yang ditunjukkan melalui muka dan suara seseorang ? Satu kajian yang dijalankan
oleh Peter Holoson di mana kanak-kanak perlu menyesuaikan bentuk wajah dengan
suara berlainan emosi .Ini menunjukkan bahawa kanak-kanak autistic mengalami
kesukaran dalam mengenali emosi yang mana aspek ini tidak dipengaruhi oleh
kebolehan intelektual mereka.Kank-kanak ini gagal untuk membuat hubungan antara
emosi yang sama dalam cara yang berlainan .Mungkin mereka tidak sedar bahawa
perasaan tertentu boleh ditujukan dan didefinisikan dalam cara yang tidak
disalahfahamkan (Frith,1993).Perasaan yang ada dan cara dinyatakan melalui
suara ,wajah dan gesture boleh menyebabkannya kekal sebagai sebuah buku yang
tertutup.Jika ia diinterpretasikan dengan cara ini kekurangan dalam emosi tidak
dapat dikurangkan tetapi boleh dilihat sebagai sebahagian daripada kekurangan
kognitif.
Keletah
kanak-kanak autistic ketawa gelihati boleh menjadi bukti bahawa kanak-kanak
autistic menunjukkan perasaan mereka adalah ia wujud dalam keadaan sosial yang
betul .Sekurang-kurangnya dalam bidang kanak-kanak autistic dapat menunjukkan
respon yang normal seperti ketika bermain ,digeletek atau pergerakan mengikut
muzik .Namun, agak ganjil apabila tiba satu peringkat umur di mana kank-kanak
autistic lebih menyukai permainan kanak-kanak (Frith,1993)
Semasa
kecil mereka lebih nampak gembira bersama satu aktiviti secar sendiri .Individu
autistic tidak suka bergaul dengan rakan sebaya .Ini berbeza dengan kanak-kanak
normal yang berlari untuk mendapatkan pelukan bila mereka perlukan keselesaan
diri .Namun ia tidak akan dilakukan oleh
kanak-kanak autistic.(Frith,1993).Kanak-kanak autistic berbeza dengan
kanak-kanak normal termasuklah kanak-kanak sindrom down yang lebih suka
berinteraksi dengan orang lain dan tidak suka duduk bersendirian .
Semakin
mereka membesar ,individu autiatik menunjukkan ciri-ciri yang boleh dikatakan
sebagai ganjil kerana mereka tidak berupaya menunjukkan emosi yang betul pada
tempat yang sesuai ,mereka juga boleh menunjukkan perasaan secara tidak
ketara(Frith,1993)
Kemungkinan
besar emosi awal yang dilihat merupakan tanda mereka belum matang .Individu
autistic juga mempunyai beberapa ekspresi wajah ,posture badan yang kaku dan
suara yang monotonus .Banyak pemerhati bersetuju bahawa terdapat
ketidakfungsian ,kurang peraturan dan mungkin tanda emosi yang keterlaluan oleh
individu autistic untuk mengawal perasaan kekurangan kerana kurangnya minat
semulajadi dalam komunikasi .Mint seperti ini sukar untuk dikekalkan tanpa penghargaan daripada orang lain yang
mempunyai perbezaan pemikiran (Frith,1993)
Ekspresi
emosi perlu dipeljari seperti bahasa kerana apa yang perlu untuk proses
pembelajaran ,berkomunikasi dan memahami tahap mental tiada pada mereka
(Frith,1993) .Mereka juga tidak mempunyai perasaan takut kepada bahaya
terutamanya bagi kanak-kanak autistic yang masih kecil .Ramai ibubapa yang
bercerita bagaimana kanak-kanak ini memanjat bumbung atau berlari ke dalam air
yang dalam dengan berpakaian rapi .Namun, mereka kadangkala takut dengan benda
yang tidak bahaya seperti dalam bilik khas ,bila langsir diturunkan ,masa untuk
mandi atau dengan binatang kesayangan rakan .Kanak-kanak autistic tidak
memahami perasaan orang lain jatuh atau kanak-kanak lain dipukul .Ketawa,
menangis dan menjerit boleh timbul atau terjadi tanpa apa-apa sebab.(Wing,1983)
Kanner
mempunyai bahawa ketidaknormalan dalam perkembangan emosi merupakan satu
ketidakupayaan utama dalam masa kanak-kanak autistic masih kecil .Beliau
mengambilkira kanak-kanak yang lahir tanpa kebolehan untuk membuat hubungan
yang berkesan dengan orang lain atau hilang keupayaan jika mempunyai
perkembangan yang normal sebelum menjadi autistic .Konsep ini terlalu global
dan ramai kanak-kanak mempunyai masalah ini .Kajian turut mendapati bahawa
situasi tersebut dipermudahkan .Namun, kanak-kanak ini sering tidak memberi
perhatian kepada orang dewasa yang bertanya atau meberi arahan
(Wing,1983).
PERKEMBANGAN KOGNITIF
Ramai individu autistic tidak
menyedari bahawa orang lain mempunyai pemikiran, perancangan dan perspektif
yang berbeza daripada diri mereka. Sebagai contoh seorang kanak- kanak normal
menyerahkan gambar seekor binatang dengan kedudukan gambar menghadap rakannya.
Seseorang autisme mungkin dapat melihat gambar itu tetapi tidak menyedari
bahawa individu lain mempunyai perspektif dan pandangan berlainan mengenai
gambar tersebut(Edelson,1999). Lebih kurang 10% individu autistic mempunyai
kemahiran tertentu yang boleh dianggap tinggi mengikut ukuran umum. Biasanya ia
berkaitan dengan ruangsemulajadi seperti bakat istimewa dalam muzik dan
matematik. Ada diantara mereka boleh mendarab jumlah angka yang besar dalam
waktu yang singkat bahkan ada yang boleh menentukan nama hari apabila diberi
suatu tarikh ataupun mereka boleh menghafal jadual penerbangan yang
lengkap(Edelson,1999). Namun demikian sebahagian kemahiran ini tidak dapat
diaplikasikan dalam kehidupannya.
Majoriti individu autisme juga
mempunyai tumpuan atau focus yang terhad tetapi berlebihan terhadap sesuatu
perkara yang menjadi tumpuan atau stimulus overselectivity. Pada dasarnya
perhatian mereka hanya tertumpu kepada aspek sesuatu perkara sahaja yang tidak
berkaitan. Contohnya mereka hanya memberi perhatian kepada warna sahaja tetapi
mengabaikan berkenaan bentuk. Mungkin mereka tidak dapat membezakan di antara
sudu dan garfu jika tumpuan diberikan hanya pada aspek warna. Oleh kerana
tumpuan perhatian merupakan peringkat pertama dalam pemprosesan maklumat,
kegagalan mengenalpasti aspek yang relevan terhadap sesuatu objek menyebabkan
keupayaan seseorang itu untuk belajar terhad(Edelson,1999).
Individu
autisme mampu menerima input daripada sensori tetapi tidak boleh memilih
maklumat yang penting. Mereka mengekalkan input awal dalam bentuk yang jelas
atau belum ditukar bentuk(uncoded form). Memandangkan maklumat perlu dikodkan
ke dalam memori yang abstrak untuk disimpan dan diperolehi semula, kanak- kanak
ini tidak boleh untuk mengekalkan maklumat untuk jangkamasa yang lama dan tidak
boleh modifikasi maklumat dalam cara biasa perbelanjaan
dijayakan(Paluszny,1980). Maklumat hanya kekal dalam jangkamasa pendek ,
sensori tertentu dan maklumat yang tidak abstrak yang mana ia berguna dalam
usaha untuk mengingat kembali dengan jelas lokasi atau objek atau sesuatu
frasa. Walaubagaimanapun tanpa koding secara abstrak sebagaimana ia digunakan
memori normal, bahasa dan interaksi sosial tidak berkembang. Kanak- kanak
autistic apabila dibandingkan dengan kanak- kanak lain mempunyai masalah yang
lebih besar dalam memahami peraturan, mengenali lebihan dan mengekalkan
maklumat dalam bentuk selain daripada rote memory(Paluszny,1979).
Wujud proses yang menjadi asas kepada
pembentukan skema kognitif yang boleh digunakan oleh bayi yang normal daripada
lahir tiada bagi bayi autistic. Bayi normal mampu mengimbas, boleh menumpukan
perhatian kepada perkara- perkara kecil yang boleh dikait dengan ingatan masa
lalu dan mengimbas kembali sehingga dapat melihat maklumat penting yang ada.
Kanak- kanak normal boleh mengaitkan dua input yang diberi dan mengasingkan
secara mudah. Bagi kanak- kanak autistic, apabila dua perkara telah dikaitkan
da antara satu sama lain ia seperti label yang telah ditampal di atas dua objek
dan tidak boleh ditanggalkan. Di sini apabila satu daripada item itu
ditunjukkan, mereka hanya mampu mengaitkan dengan apa yang dalam memori dan
menyimpan maklumat tersebut. Memori kanak- kanak autistic seperti terikat dalam
satu perkaitan yang telah ditetapkan dan tidak boleh diulang secara fleksibel.
Sukar untuk kanak- kanak autistic membuat analogi, membuat jenaka, memahami
jenaka, tidak memahami kiasan atau membentuk sesuatu secara berjenaka atau mereka
sesuatu keadaan(Wing,1983).
PERKEMBANGAN SOSIAL
Kanak-kanak
autistik sukar untuk membantu perhubungan sosialnya yang normal .Mereka selalu
mengalami kelewatan menguasai corak interaksi social .Kekurangan ini dapat
dikesan dalam interaksi mereka yang
tiada atau hanya sedikit saja perhubungan ,tidak bermain atau brgaul dengan
rakan sebaya .Bahkan bukan menjauhinya dan ketidakupayaan memulakan
interaksi,jika berjaya ,ia tidak boleh mengekalnya .Kemungkinan individu
autistik mendapat manfaat dalam pergaulan mereka dengan rakan semakin kurang
kerana kegagalan mereka menangani isu social yang relevan ( Reed,1994) .Di
dalam persekitaran inklusif ,guru sering melaporkan kekurangan interaksi social
walaupun peluang itu banyak .(Perce
& schveiyman ,1997) .Bagi kanak-kanak autistik ,pergaulan dengan rakan
sebaya tidak ada kepentingan yang membolehkan mereka membina perhubungan atau
interaksi pada masa hadapan dan mereka sebenarnya jarang atau tidak berupaya
memulakan interaksi social .Dengan demikian ,peluang berinteraksi dengan orang
lain sebenarnya tidak menjamin mereka memperolehi kemahiran social .
Menurut
Frith (1993) masalah social boleh didefinisikan sebagai ketidakupayaan untuk
terlibat dalam interaksi dua hala di mana ia boleh dibahagikan kepada 3 jenis
yang berbeza antaranya terasing atau bersendiri tidak suka berkomunikasi ,tidak
menggunakan “eye contact” tidak mencari tempat untuk mengadu bila bersedih
,namun tidak menolak konteks social seperti ketika berminta makan dan minum
,bermain dan beri reaksi kepada muzik .
Yang
kedua ialah pasif iaitu menerima pendekatan social yang dibuat oleh orang lain
,melakukan apa yang disuruh dan perlu diperhatikan supaya tidak membuat perkara
yang tidak betul .Yang disuruh oleh rakan sebaya ,mempunyai pertuturan yang
baik dan menjawab soalan secara jujur walaupun konteks social denagn
kanak-kanak lain merupakan sebahagian
daripada rutin hariannya .Namun, ia bukanlah satu yang dibuat untuk
menyeronokkan dirinya .Walaubagaimanapun, sebarang tekanan atau perubahan rutin
menunjukkan emosiyang tidak boleh dikawal dan membawa kepada tantrum .
Dan
ketiga ialah bersikap ganjil atau berminat kepada orang lain dan suka disentuh
dimana-mana mereka pergi kepada orang yang tidak dikenali dan bertanya nama
kanak-kanak autistik tidak tahu bila pendekatan yang dibuat tidak diperlukan
dan tidak sesuai .Ramai orang biasanya memberi komen tentang tingkahlaku nya
dan suka mengganggu dantidak disukai
.pada kebiasaannya sifat suka bersendiri wujud sehingga usia 7 tahun dan
kebanyakan kanak-kanak berubah daripada satu kategori ke kategori yang lain .
Bagi para pengkaji ,kanak-kanak autistik perlu
diberi tumpuan meningkatkan tingkahlaku yang betul dengan dorongan positif
berbanding dengan mengurangkan tingkahlaku yang
tidak diperlukan .Kajian juga dijalankan dengan melibatkan individu
bukan autistik .Dengan cara ini diharapkan kanak-kanak autistik dapat
mempelajari kemahiran social yang
dijangkakan berlaku dalam situasi sebenar .Pendekatan yang diterapkan ialah
dengan menukarkan satu tingkahlaku dengan rawatan yang pada masa yang sama
dapat membetulkan tingkahlaku berikutnya tanpa memberikan rawatan sebagai
contoh sesuatu perbuatan memrlikan kemahiran lain seperti perhubungan mata
,,nada suara yang bersesuaian dan juga kemahiran menyoal dan menjawab soalan
.Kekurangan kemahiran social dikalangan individu autistik menjadikan pengjaran
tingkahlaku yang mudah amat terlalu sebelum diperkenalkan kepada tingkahlaku
yang lebih kompleks .( Wellman ,1992)
Koegel
et al(1991) menyatakan tingkahlaku atau asas yang dimodifikasikan memberi
perubahan sejajar kepada tinkahlaku dalam kumpulan yang sama .Sehubungan itu,
dicadangkan tingkahlaku sasaran di kalangan individu autistik tidak diberi
rawatan atau diubah secara satu persatu tetapi sebaliknya ,digunakan pendekatan
melalui rawatan kepada tingkahlaku utama.Pengkaji turut menyatakan kekurangan
motivasi untuk mempelajari perkara baru dan kegagalan untuk bersama dalam
persekitaran social dan sekolah merupakan tingkah laku gangguan. Ini juga ada
kaitan dengan pilihan rangsangan berlebihan, sebagai contoh seseorang autistik
mungkin tidak dapat mendengar apa yang disebut oleh guru.
Hasil
kajian menunjukkan kanak-kanak autistik boleh menerima perubahan dengan baik
bukan ada diantara subjek yang dapat berkomunikasi di luar dari ruang
eksperimen. Ini meneguhkan lagi dapatan yang tingkah laku utama boleh membawa
perubahan kepada tingkah laku lain dengan mempelbagaikan pendekatan. Dengan
kaedah yang sama iaitu pengurusan diri,didapati sasaran tingkah laku yang
dikehendaki telah meningkat sejajar dengan tingkah laku lain yang tidak diberi
rawatan.
Menurut
Edelson 1997, ketidakfungsian dalam tingkah laku social merupakan satu ciri
kepada symptom autisme, ia boleh dikategorikan kepada tiga bahagian yang
pertama penghindaran social (socially avoidant) dimana individu ini sebenarnya
mengelakkan segala bentuk interaksi social. Reaksi yang paling biasa adalah
tantrumdan cuba melarikan diri apabila seseorang cuba berinteraksi dengan
mereka. Ketika bayi , kebanyakkan bayi cuba mengelakkan sentuhan daripada
penjaga. Reaksi ini sering di anggap sebagai satu keadaan yang mana kanak-kanak
autistik merasa takut atau tidak menyukai orang. Bagaimanapun, hasil temubual
dengan orang dewasa autistik terbina satu teori mengatakan keadaan ini adalah
kerana sensitivity yang tinggi (hyper sensitivity) terhadap rangsanga deria.
Ada diantara mereka mengatakan suara ibubapa mereka kuat sehingga memekakkan
telinga., ada pula mengatakan bau haruman sangat menusuk hidung dan ada pula
mengatakan sangat sakit apabila disentuh. Keadaan ini membolehkan mereka cuba
menghindarkan diri daripada bersosial.
Seterusnya
pengabaian social (socially indefrant) merupakan keadaan dimana seseorang ini
telah berinteraksi dengan persekitarannya kecuali memerlukan sesuatu dan tidak
pula menghindarkan diri daripada kumpulan masyarakat. Mereka tidak kisah
bercampur dengan orang ramai dan pada masa yang sama mereka tidak kisah kepada
diri mereka sendiri.Bagi individu autistik perkara ini berlaku ,kerana mereka
tidak memperolehi kenikmatan biokimia apabila bercampur gaul dengan orang
ramai.Ketika menunjukkan gambar anjing dan menyebut perkataan anjing atau
mendengar tetapi tidak dapat mengaitkan perkataan itu sebagai label kepada
gambar. Rangsangan berlebihan sebenarnya memberi kesan kepada kemahiran social
selain kepada kemahiran belajar kanak-kanak autisme.
Kajian
yang dijalankan oleh para pengkaji berikut telah membuktikan bahawa kumpulan
pengantara antara rakan sebaya normal dapat memberikan kesan yang positif dalam
pengubahsuaian tingkah laku individu autistik.Kajian Goldstein and
Miakistrom(1986) telah berjaya menggunakan rakan sebaya normal sebagai agen
intervensi yang mengekalkan tempoh interaksi kepada kadar yang lebih lama.
Dalam kajian itu juga seseorang telah dapat berinteraksi dengan rakan sebaya
yang tidak dilatih. Para pengkaji mendapati bahawa pelbagai pembolehubahan lain
patut di cuba untuk memastikan kemahiran social yang diperolehi akan terus
kekal.(Shafer, Egel dan Neef, 1984).
Farmer-Dougen
(1994) menggunakan pengajaran rakan sebaya secara tak langsung melibatkan orang
dewasa berumur antara 18-19 tahun dengan seorang autistik berumur 19 tahun.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa perhatian dan ujian yang diberi semasa
membuat permintaan yang betul menjadi peneguhan yang lebih berkesan daripada
memperolehi barang yang diminta. Dengan pendekatan semudah itu, dan praktikal
dilaksanakan dalam pengajaran kemahiran hidup kerana pada masa yang sama mereka
memperolehi kemahiran berbahasa.
Koegel
dan Koegel,Hurley dan Fuca (1992) telah menjalankan kajian sama ada
pengkhususan tingkah laku sendiri boleh dijadikan satu teknik menjadikan
perubahan kekal dalam kadar yang lebih lama. Dan yang terakhir ialah kejangalan
social (socially awkward) berlaku apabila individu autistik cuba berkawan tetapi tidak dapat
mengekalkan perhubungan itu dan perkara tersebut kerap dikalangan pengidap
sindrom Asperger. Ini berlaku kerana tiada kesalingan social dalam individu
autistik dan saling bercerita tentang diri mereka sahaja.Mereka juga tidak
mengetahui bahawa orang lain sebenarnya mempunyai pemikiran, rancangan dan
pandangan sendiri. Mereka juga menghadapi masalah memahami bahawa orang lain
juga mempunyai kepercayaan , sikap dan emosi. Keadaan ini menjadikan mereka sukar
menjangkakan apa yang akan disebut atau dibuat orang lain dalam pelbagai
situasi social. Keadaan ini dinyatakan sebagai kekurangan “theory of mind”.
PUNCA KEJADIAN
Punca sebenar yang menyebabkan
autisme belum diketahui. Namun pengkaji- pengkaji terus mencuba untuk
mengetahuinya dan menurut mereka factor – factor lain yan gdikaitkan
diantaranya ialah factor genetic. Pengaruh genetic umpamanya menunjukkan kembar
seiras (monazygetik twins). Kini banyak kajian dijalankan yang berfokus kepada
gen autisme di mana spekulasi di kalangan pengkaji mengatakan bahawa tiga
hingga lima gen boleh dikaitkan dengan autisme. Terdapat juga bukti gen yang
dikaitkan dengan system imunisasi yang lemah (Edelson, 1999).
Punca lain seperti kehadiran virus
turut menyebabkan autisme. Rubela yang dijangkiti ibu mengandung semasa tempoh
tiga bulan pertama meningkatkan risiko autisme. Virus ‘ cytolomegalo’ juga
dikaitkan dengan autisme sehingga meningkatkan kebimbangan bahawa suntikan
imunisasi boleh menyebabkan autisme.
Menurut Rodier (2000), autisme
mungkin berpunca daripada pengambilan pil ‘ thalidomide’ untuk mengatasi
masalah ketika ‘morning sickness’ yang dihadapi oleh ibu yang sedang hamil.
Beliau membuktikan bahawa dalam satu kajian yang dijalankan oleh Miller dan
Stromland mendapati bahawa 5% daripada mangsa ‘thalidiomide; adalah autistic
dan daripada segi peratus ialah 30% lebih berbanding populasi umur.
Kini, perhatian lebih kepada
pencemaran dan toksin dalam persekitaran yang boleh membawa kepada autisme.
Terdapat kadar kejadian yang tinggi dalam sebuah Bandar kecil di Leomenster,
Massachuselts di mana terdapat kilang mengeluarkan sunglasses di situ. Yang
menariknya, kebanyakan kes berlaku kejadian autisme wujud di rumah yang
terletak berhampiran dengan kilang yang mengeluarkan asap yang banyak. Pada
masa kini terdapat kejadian kes kanak- kanak autistic dikenalpasti di Brick
Township, New Jersey sehingga banyak agensi cuba untuk mencari penyebab kepada
pertumbuhan kadar kejadian autisme dalam kumpulan komuniti tersebut (Edelson,
1999).
Menurut artikel Dr Yasmin bt Hussein
( Unit Pendidikan Khas, Maktab Perguruan Perempuan Melayu Melaka) menyatakan
bahawa pakar- pakar perubatan dalam bidang ini sama ada dari dalam atau luar
negara masih belum pasti dan tidak dapat memberi penjelasan yang tepat tentang
punca atau sebab- sebab berlakunya autisme. Melalui pembacaan dan hasil
pertemuan dengan ibu bapa yang anaknya mengalami autisme bolehlah dibuat
kesimpulan bahawa autisme disebabkan oleh kekurangan oksigen semasa bayi
dilahirkan, proses kelahiran yang dibuat secara paksa(vaccum extraction),
gangguan neurotransmitter dalam system saraf, infeksi neurological dan gangguan
bahan kimia(beta endorphin) yang menyekat perkembangan mental kanak- kanak.
Menurut Trerarthen, Aditken, papordi
Roberts(1998) menyatakan autisme disebabkan oleh Phenylketonuria(PKU, Purine,
penyakit campak dan epilepsy.PKU merupakan kecelaruan genetic satu daripada
kurang satu gen yang berbentuk enzim yang diperlukan oleh badan untuk memproses
phenylalanine iaitu sejenis asid amino yang terdapat dalam makanan. Kecelaruan
ini berlaku hasil daripada pengumpulan yang tidak normal bahan kimia
phenylalanine dengan kerosakan mental yang teruk. PKU yang tidak diubati
penyebab autisme namun kini ia semakin kurang berlaku. Autisme juga diakibatkan
oleh ketidaknormalan dari bahan toksid yang dipanggil purines yang berkaitan
dengan asid urik. Ketidaknormalan dalam metabolisme purine menyebabkan
tingkahlaku autisme namun mempunyai peluang untuk diubati. Ia mempunyai
kecacatan diri yang teruk jika disertai ketidaknormalan dalam purine yang luar
biasa. Seterusnya jika ibu mendapat penyakit campak ketika mengandung, ia akan
meningkatkan kemungkinan mendapat autisme. 17 daripada 18 kanak- kanak yang
dinyatakan sebagai autisme turut mempunyai masalah sensori yang menyumbang
kepada symptom autisme. Seperti PKU, kesedaran yang luas tentang kurang upaya
dan perluasan penyuntikan telah dapat menghapuskan rubella sebagai punca
autisme. 20% hingga 35%individu autisme membentuk epilepsy. Kemungkinan ia
bertambah dengan IQ yang rendah dan risiko sawan adalah tinggi ketika awal
kanak- kanak. Besar kemungkinan autisme dan epilepsy berlaku serentak adalah
hasil daripada mekanisme yang muncul dengan pertukaran saraf.
Ketidakfungsian system imunisasi atau
system pertahanan badan juga dikaitkan dengan autisme. Ia mungkin kerana
terdapat jangkitan virus atau toksin daripada persekitaran yang
bertanggungjawab untuk memusnahkan system pertahanan badan mereka. Terdapat
juga bukti bahawa terdapat perkaitan genetic dalam system pertahanan badan
mereka. Pengkaji mendapati ramai individu autistic telah mengalami bilangan
cell-t yang kurang untuk membantu system pertahanan badan melawan
jangkitan(Edelson, 1999).
KADAR KEJADIAN
Autisme biasanya dihadapi oleh kanak-
kanak dari segala pelusuk dunia tidak mengira bangsa, agama dan taraf
sosioekonomi sesebuah negara atau keluarga. Menurut autistic bilangan yang
menghadapi autisme tulin adalah 4 hingga 5 dari 10,000 orangdan 10 hingga 15
dalam 10,000 orang. Ini berdasarkan tinjauan besar- besaran yang dijalankan di
United States dan England. Lebih ramai kanak- kanak lelaki yang mengalaminya
jika dibandingkan dengan kanak- kanak perempuan dengan nisbah 4:1. Walaupun
kanak- kanak perempuan nisbahnya kecil, didapati mereka mengalami masalah yang
serius pada setiap bidang yang diuji berbanding kanak- kanak lelaki. Dengan IQ
40, kanak- kanak perempuan lemah dalam kemahiran urus diri, teruk dalam bahasa
dan ujian persepsi tetapi ia tidak bermakna kanak- kanak perempuan lebih
autistic daripada lelaki. Mereka cuma mengalami tambahan masalah yang
teruk(Frith,1993).
Sejak akhir- akhir ini, kadar
kejadian autisme berada pada paras setinggi 1/4% kepada ½% daripada populasi.
Kadar ini termasuk autisme, sindrom aspeger dan lain- lain yang mempunyai ciri-
ciri autisme(Edelson,1999). Satu kajian yang dijalankan oleh Rutter dan Lockyer
di London sepanjang 10 tahun, kadar yang terencat sederhana adalah 30% (IQ
diantara 50- 70), terencat teruk adalah 40%(IQ kurang daripada 50), 30% mempunyai
IQ lebih daripada 70. Sebahagian daripada kumpulan yang akhir ini mempunyai IQ
dalam kumpulan pintar yang boleh dikatakan normal. Kajian yang dijalankan oleh
Freeman dan kumpulannya mendapati 3 daripada 4 kanak- kanak autistic
menunjukkan kerencatan akal sebagai tambahan kepada cirri- cirri autisme.
Walaubagaimana baik dan berkebolehan sekalipun kanak- kanak autistic, mereka
tidak dapat mencapai satu tahap yang lebih baik daripada yang boleh dicapai
oleh kanak- kanak normal(Frith,1993). Kajian juga menunjukkan 75% daripada
kanak- kanak autisme mempunyai masalah kerencatan akal tinggi tetapi 25%
mempunyai IQ yang normal atau mencapai tahap IQ yang tinggi. Bilangan kanak-
kanak autistic yang dikaji merupakan kanak- kanak yang terdiri daripada
kumpulan sosioekonomi yang tinggi kerana kebanyakan ibu bapa mereka adalah
daripada kelas sosial yang tinggi mendapatkan rawatan daripada pusat rawatan
dengan pakar autisme(Frith,1993).
KESIMPULAN
Individu
autsme secara fizikalnya tidak ada perbezaan dengan kanak- kanak yang normal.
Namun begitu, apabila pemerhatian dibuat kepada mereka akan menampakkan
kelainan dari segi sikap, pemikiran, tingkahlaku dan pertuturan. Pelbagai
perkara dikaji untuk mencari punca kejadian autisme tetapi masih tiada jawapan
muktamad sehingga ke hari ini. Walaupun kanak- kanak autisme kurang upaya dalam
banyak perkara, namun begitu individu autistic memang terkenal “puzzles”.
Teknik pengajaran yang betul dan sesuai dengan kanak- kanak autisme akan
membolehkan kanak- kanak istimewa ini memperoleh ilmu pengetahuan tanpa
halanagn dengan sempurna(Artwood,1998). Logo untuk kumpulan sokongan bagi
“Autisme Society Of Amerika” merupakan gambar seorang kanak- kanak dalam bentuk
puzzle. Kebanyakan puzzle berada di atas meja tetapi kita masih cuba untuk
mencari jalan bagaimana untuk mencantumkannya kembali dan sentiasa berfikiran
positif bahawa puzzle ini boleh menjadikan pelbagai bentuk yang berbeza- beza.
Ini berbeza dengan 20 tahun lalu di mana ramai individu autisme berada di
institute kini mereka hidup dalam keadaan fleksibel dan teratur. Biasanya hanya
individu yang teruk sahaja berada di institusi. Sewaktu dewasa, ada di antara
mereka hidup dengan keluarga dan ramai yang tinggal di kemudahan asrama atau
dalam “group home” (sebahagian berdikari) dan ada yang berdikari sepenuhnya.
Ada juga yang lulus dari kolej, ada yang menerima ijazah malah ada yang
menjalinkan hubungan sehingga berkahwin(Edelson,1999). Dalam alam pekerjaan,
mereka boleh diterima sebagai pekerja yang berhati- hati dan boleh dipercayai.
Namun demikian, mereka sukar untuk mendapat pekerjaan sehingga menimbulkan
kesukaran ketika temuduga untuk mendapatkan pekerjaan. Adalah penting untuk
menyatakan bahawa ibu bapa dan para professional mula menyedari bahawa sindrom
autisme boleh dirawat di mana terdapat intervensi yang dapat membuat perbezaan
yang signifikan(Edelson,1999).
No comments:
Post a Comment