KATEGORI MURID-MURID BERKEPERLUAN KHAS
1.Masalah Penglihatan
2.Masalah Pendengaran
3.Kerencatan akal
4.Masalah tingkah laku/emosi
5.Masalah Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
6.Palsi Serebral
7.Masalah pembelajaran spesifik:disleksia
8.Masalah komunikasi dan bahasa
9.Masalah Autisme
10.Masalah pintar cerdas
Masalah Penglihatan
Masalah penglihatan dari segi pendidikan bermaksud sekumpulan kanak-kanak yang memerlukan pendidikan kerana masalah penglihatan. Kaedah penyampaian pembelajaran dan bahan bantu mengajar perlu diadaptasikan dengan keperluan kanak-kanak ini supaya dapat mengoptimakan pembelajaran dan pencapaian mereka.
Punca Masalah Penglihatan:
1.baka dan keturunan
2.komplikasi semasa hamil dan semasa lahir
3.Rubella -Rubella adalah penyakit virus berjangkit seakan-akan cacar yg boleh menyebabkan kecacatan kepada bayi sekiranya dihidapi oleh seseorang ibu yg mengandung antara satu hingga tiga bulan.
4.sifilis
5.kecederaan
6.penyakit
Ciri-ciri Masalah Penglihatan :
1.Rupa
-Bebola mata yang selalu berputar-putar.
-Tidak bertindak balas dengan cahaya.
-Mata yang selalu bergerak-gerak.
2.Tingkah laku
-Selalu memusing kepala ke sebelah sahaja
-Kerap berkelip
-Kerap menggosok mata
3. Aduan
-Selalu mengadu sakit kepala
-Penglihatan yang kabur
-Nampak 2 imej pada 1 objek
Masalah Pendengaran
Masalah pendengaran adalah masalah yang menjejaskan komunikasi dan menyebabkan masalah bercakap atau memahami apa yang diperkatakan oleh orang lain.
Punca Masalah Pendengaran:
1.jangkitan telinga kronik
2.faktor keturunan
3.kecacatan kongenital
4.sakit kuning yang teruk semasa bayi
5.penggunaan dadah ototoksik
6.jangkitan virus atau bakteria
7.proses penuaan dan tumor.
Ciri-ciri masalah pendengaran:
-Kanak-kanak kurang memberi perhatian dalam kelas.
-Kelihatan selalu berkhayal
-Butir-butir percakapan yang tidak jelas dan janggal
-Kelihatan terkejut apabila dihampiri dari belakang
-Kanak-kanak tidak memahami dan mengikut arahan yang diberi
-Tidak melibatkan diri dalam aktiviti yang memerlukan kemahiran bertutur
-Sering bertanya mengenai tugasan yang perlu dilakukan.
No comments:
Post a Comment